10 feb

Storing KPN mail (opgelost)

Na de recentelijk voorgaande storing, lijkt KPN wederom problemen te hebben met haar mail systemen. Ondervindt u (wederom) problemen met KPN mail? Hieronder graag een reactie met meer info.

Update 16:50 uur
Hackers blijken gegevens van 500 KPN gebruikers, zoals wachtwoorden en andere gevoelige gegevens, online te hebben gezet. De oorzaak ligt bij het opslaan van de wachtwoorden op één van haar systeem door KPN in zogenaamde plain text, wat neerkomt op een tekstbestand. KPN heeft daardoor zelf alle servers offline gehaald. Geen exacte verklaring van KPN tot nu toe.

Update 17:25 uur
KPN heeft een eerste korte update gegeven omtrent de inbraak op haar systemen, die geleid hebben tot het offline halen van de mail servers.

“De webmail van KPN is uit voorzorg uit de lucht gehaald om reden dat vermoedelijk klantgegevens online zijn gezet. Dit wordt nader onderzocht en uitgezocht, ook in het kader van de opsporing en het onderzoek dat sinds 27 januari loopt.”

Update 20:45 uur
Het blijft stil rond KPN. Er wordt niet aangegeven, waar KPN momenteel aan werkt en hoe lang dit nog gaat duren.

Update 22:15 uur
In het programma Nieuwsuur heeft een woordvoerder van KPN zojuist gemeld, dat de uitgaande mail binnen een uur weer operationeel moet zijn

Update 23:15 uur
De officiële reactie van KPN vanavond op NOS.

Update 23:35 uur
KPN meldt dat alle mail systemen zo spoedig als mogelijk hersteld worden, maar heeft geen oplostijd aangegeven. Om alle risico op misbruik te vermijden, raadt KPN klanten aan om hun huidige password niet meer te gebruiken. Ook niet voor andere internetdiensten zoals bijv. Facebook, Marktplaats en internetbankieren.

Update zaterdag 11 februari, 11:30 uur
Er lijkt nog geen beweging in de mail te zitten na de laatste berichtgeving. KPN had eerder beloofd rond 09:00 mail weer werkend te hebben. KPN plaatst momenteel extra capaciteit bij, om straks wachtwoord aanpassingen van klanten te kunnen verwerken. In de loop van de dag moet mail weer volledig functioneren. Hou de reacties hieronder van andere gebruikers vooral in de gaten. Die zijn uiteindelijk het meest actueel.

Update zaterdag 11 februari, 14:15 uur
KPN test momenteel de capaciteit, welke nodig is om de aanstormende hoeveelheid te kunnen verwerken. Laatste tests gaven echter aan, dat de huidige extra capaciteit niet voldoende is voor het verwachte volume aan e-mail berichten. KPN is momenteel bezig, om dit op het benodigde niveau te krijgen.

Update zaterdag 11 februari, 16:45 uur
De storing heeft zonet de 24 uur gepasseerd, maar de mail (zowel ophalen als versturen) lijkt nu op gang te komen.

Update zaterdag 11 februari, 19:00 uur
Mail moet nu weer werken. Ook webmail is door KPN opengezet. Nogmaals, het wordt met klem aangeraden uw wachtwoord direct te wijzigen. Het wijzigen van uw wachtwoord kunt u op deze pagina regelen.

Update zaterdag 11 februari, 19:15 uur
Opmerkelijk nieuws is zojuist gepubliceerd. De lijst met gebruikers, welke vrijdag op het internet verscheen, zijn niet bij KPN vandaan gestolen. Het gaat om klanten van een verkoper in babymaterialen. Meer hierover vindt u in dit artikel.

Update zondag 12 februari, 16:30 uur
De pagina voor wijzigen van het wachtwoord lijkt sinds openstelling traag en slecht bereikbaar. Mensen die nog geen wachtwoord hebben gewijzigd, wacht dit nog even tot morgen af. KPN zal daarnaast ergens morgenmiddag een formulier beschikbaar stellen, om klachten en schademeldingen in te dienen. Zodra het formulier beschikbaar is, zal de link naar het formulier hier verschijnen.

Update maandag 13 februari, 15:50 uur
KPN heeft zojuist het schade formulier open gesteld voor alle gedupeerden, welke aantoonbare schade hebben geleden door de storing. Gebruikers kunnen hun claim tot 15 maart indienen. Het indienen kan op twee manieren:

1. Het online formulier [Klik Hier]
2. Per post [Klik Hier]

1.294 reacties op deze storing:

  1. Mails ontvangen lukt niet meer, bij verzenden naar KPN mail ontvang ik:

    This is an automatically generated Delivery Status Notification.

    Delivery to the following recipients failed.

    weer een storing?

  2. Momenteel verblijven wij in Grancanaria tot 31 03 2012,het is voor mij heel
    moeilijk om mijn ww te resetten.Ik kan niet op de website komen,om te reseten
    daar mijn LSP verouderd is.Gaarne zou ik van U vernemen hoe dit opgelos
    kan worden via het 00800 nr. bent U voor mij onbereikbaar.
    Gaarne hoor ik van hoe en wanneer ik mijn email weer kan gebruiken.
    Met vriendelijke groet.
    R.Fennema.

  3. Het lukt mij al een half uurtje niet meer om emails naar andere email-adressen te sturen, dan uitsluitend aan mijzelf… Is er opnieuw sprake van een (gedeeltelijke of regionale) storing? Wie heeft dit ook, of weet er iets van?
    Hartelijk dank vast voor uw reactie….

  4. Hilversum: Net weer problemen gehad met het binnenhalen van mail. Na 5min deed ie t weer., hoewel verbinding met mailserver maken wel trager dan normaal ging. Ze zijn zeker de capaciteit aan het verminderen ofzo..

  5. Mail ontvangen van KPN om het wachtwoord te wijzigen. Dit via de link gedaan, maar nu krijg ik steeds weer hetzelfde scherm, weer wachtwoord wijzigen. KPN nr. gebeld 0800-0035, hier wilde men mij bijna niet te woord staan, en werd er medegedeeld, dat ik het vanavond nog maar eens moest proberen, en werd de verbinding verbroken. Dit is toch het toppunt om zo met klanten om te gaan.
    Wie kan mij helpen hierin om mijn internet weer aan de praat te krijgen, heb hem dringend nodig.

    • meneer de Boer,
      heb ook probleem gehad met steeds weer hetzelfde scherm.
      “negeren en uw nieuwe wachtwoord invullen bij accountinformatie” en het werkt weer.
      Bij opnieuw opstarten van mailfunctie loopt u de kans dat u dit weer opnieuw moet doen

      Succes!

      • Mail van KPN gehad?? Nou ik dus niet hoor, wel een mededeling dat ik mijn rekening moet betalen!!! Vind dit echt niet netjes en zeer klantonvriendelijk na zo’n incident. Op zijn minst mag men toch wel een excuus en uitleg verwachten van KPN persoonlijk!! En een compensatie voor alle klanten die meerdere dagen geen gebruik konden maken voor hun mail..men betaald immers voor GELEVERDE diensten en niet voor diensten waarvan men geen gebruik kan maken!

  6. Ook hier in Willemstad sedert omstreeks 13.30 uur weer geen e-mail meer. Wat is er nu weer aan de hand??

  7. Hallo, wel leuk hoor, kan nog steeds geen mails ontvangen, en dan maar via TV en radio dat het opgelost is, niks van waar.Graag weer mailen kon eerst verzenden maar nu ook niet. Doe er aub wat aan, Gr Fam Lamers

  8. Wil en kan iemanduitleggen hoe ik mijn wachtwoord verander? Ik kan niet meer in webmail met mijn oude gegevens.

    • Ik zou nog maar even wachten met wachtwoord veranderen, ik kreeg gisteren wel mail binnen maar nadat ik mijn wachtwoord veranderd had, kreeg ik alleen maar een foutmelding.
      Volgens kpn kwam dit omdat alle aanvragen voor nieuwe wachtwoorden niet zo snel verwerkt kunnen worden.
      ik heb nu dus nog niks

    • Ik heb gisteren ook mijn wachtwoord gewijzigd en de mail ophalen ging prima. Vandaag wilde ik weer email ophalen en kreeg ik steeds foutmeldingen dat naam of wachtwoord niet goed was.
      Als ik nu mijn oude wachtwoord weer gebruik kan ik wel weer mijn mail ophalen.
      Het lijkt wel of KPN de oude gegevens vannacht weer heeft teruggezet,.

    • Ook ik heb vanmiddag het pasword veranderd. Nadien zijn de problemen met het verzenden en ontvangen van e-mail weer begonnen

  9. Wat mij nu niet duidelijk is; is het noodzakelijk om je wachtwoord te veranderen? (ik zou echt moeten zoeken waarvóór er een wachtwoord gebruikt wordt, eerlijk gezegd…)
    Ik heb de lijst gezien en stond er niet op, “moet” het dan toch?

  10. KPN bedankt..dankzij deze ‘storing ‘ kon ik gelukkig al mijn accounts weer in orde maken! en gemakkelijk voorzien van nieuw WW.
    TEGEN AL DIE ZEURDERS (en dan bedoel ik niet de bedrijfsmatige klagers)DIE ZOGENAAMD NIET ZONDER HUN MAIL KUNNEN…………bedenk dat al veeele jaren de belanghebbeden al ALLES van je weten.
    WIE HET SLECHTE NIET KAN VERGETEN KAN HET GOEDE NIET ONTHOUDEN, iedereen heeft kunnen genieten van het mooie weer, en weer een praatje kunnen maken met een ander…tel je zegeningen en vier je feesten !
    Bedankt KPN dat u de MOED heeft gehad om de onnozelen te beschermen

  11. nogmaals Waar blijft mn email van de KPN (o.a. n excuus voor t ongemak). Of moet je gaan bellen met de helpdesk wat de klant dan weer centen kost en dat juist de bedoeling is van KPN. Lijkt me toch wel heel eenvoudig om zo,n email te versturen aan de klanten(nog wel). Maar geen bonus uitkeren over boekjaar 2011 KPN

  12. Waarom geeft KPN niet het lijstje van de ruim 500 gepubliceerde email-adressen door zonder verder daarbij vermelde gegevens, zodat ieder van de ruim 500 getroffenen maatregelen kan nemen.
    Desnoods zou KPN alle 500 kunnen bellen of een email kunnen zenden met de vermelding dat hij/zij tot de getroffenen behoort. Dan kan ieder van hen na opheffing van de emailstoring toch nog gepaste maatregelen treffen.

  13. Alles doet het weer.

    Uit link van voorgaand bericht; ……..De hacker die zegt betrokken te zijn bij de inbraak bij KPN ontkent in alle toonaarden iets te maken te hebben met de gelekte gegevens. “Dat willen we niet en is fout”, stelt hij tegenover NU.nl. Ook beweert hij de gelekte inloggegevens nog niet te zijn tegengekomen…”

    Ik zou zeggen; oppakken die figuur en fors bestraffen, Het is en blijft een ordinaire inbreker die niet met zijn p..ten van andermans zaken af kan blijven

    • Alles doet het weer.

      Uit link van voorgaand bericht; ……..De hacker die zegt betrokken te zijn bij de inbraak bij KPN ontkent in alle toonaarden iets te maken te hebben met de gelekte gegevens. “Dat willen we niet en is fout”, stelt hij tegenover NU.nl. Ook beweert hij de gelekte inloggegevens nog niet te zijn tegengekomen…”

      Ik zou zeggen; oppakken die figuur en fors bestraffen, Het is en blijft een ordinaire inbreker die niet met zijn p..ten van andermans zaken af kan blijven

  14. Bij mij werkt het ook weer , hoeraaa voor de KPN! Maar ik ga ze wel kleemen. De vrouw en ik zijn kompleet overspanen geworden, en we hebben weer andere wachtwoorden in motten voeren. Van Pietje ben ik nu naar Apestaartje gegaan, niet verder zeggen. We eisen f25,75 vergoeding voor een slapeloze nacht en een slapeloze dag. Poe poe, kunnen we een keer naar de sjinees…

  15. Krijg weer sinds een uur of 17:00 mail binnen maar niks geen mail van KPN.
    Moet er nu wel of niet een nieuw wachtwoord worden aangemaakt?

  16. Mensen let op, het is nog steeds niet in orde.
    Net met KPN aan de telefoon gezeten nadat ik een nieuw wachtwoord had aangemaakt. Er kwam een melding dat het gelukt was. Ik kon echterlater in Outlook nog gewoon mail ontvangen zonder dat ik het nieuwe wachtwoord in moest geven. Zelfs toen de technicus van KPN weer een nieuw wachtwoord had ingegeven kon ik ook webmail openen met het oude wachtwoord (en nee, ik sta niet op de gepubliceerde lijst). KPN gaat het nu onderzoeken en er is dus nog iets mis. Wees voorzichtig dus.

  17. Ok in Gouda kunnen we ook weer mailen. Echter geen mailtje gezien van KPN over resetten password. Zelf getracht via KPN.com, is overbelast, Gaat dus ook niet werken. Vraag me toch echt af wat we de komende week gaan horen over de echte omvang van het probleem van de afgelopen 24 uur.

    • Op de site van kpnvandaag.nl
      staat te lezen dat je het wachtwoord beter kan vernieuwen.
      Als de pagina begint met https en niet met http kan je deze site vertrouwen dan is ze echt van kpn en deze vraagt de laatste 3 cijfers van je rekening om te checken wie je daadwerkelijk bent.
      Geloof me het is veilig heb zelf mijn wachtwoord ver nieuwd.
      Het best is dat je nooit wachtwoorden op je computer opslaat de veiligste mannieer van internetten en mailen.
      Groetjes aan allen,
      Leo

  18. Geduld is de Deugd der Menshied.
    Alles werkt weer als van ouds iedereen kan zijn gal een spugen op KPN en dat heeft veler Harten opgelucht.
    Dus mailen maar alsof je Hart er van afhangt.
    Ik wens u allen die niet meer zonder mail kunne prettige mail dagen.
    Groetjes,
    Leo
    PS. Bedankt aan de medewerkers van KPN dat we weer kunnen mailen.

  19. Nogmaals de vraag:
    moeten mensen met een account van HetNet ook hun wachtwoord wijzigen of niet?

  20. Op de website kpn.com kan je ook rechtsreeks je e-mail wachtwoord wijzigen, maar men vraagt om cijfers van je bankrekening. Weet niet of dat wel te vertrouwen is na de hack aanval. Misschien maar beter wachten op de e-mail van KPN.

  21. Bij de mails die net eindelijk, na meer dan 24 uur, binnen kwamen, zat ook de rekening van KPN. Voor ze de stekker er uit trokken hebben ze die dus eerst verstuurd 🙁

  22. in amsterdam slotervaart weer mail. maar geen mail met uitleg van kpn zelf. ik weet dus ook niet of ik alles wel heb. wel veel mail van mensen die me hun alternatieve emailadres gaven… maar die kon ik dus niet lezen. zo dom aangepakt allemaal van kpn. waarom niet een continue update op hun site met technische uitleg en een webcam die zwetende ict-ers laat zien. hadden we nog medelijden kunnen hebben. nee, gewoon bot ontkennen en stiekum doen.

  23. Hier in Hengelo (O) ook de eerste berichten weer binnengehaald. Zo te zien
    alleen de oudste berichten van gisteren. Nu vraag ik me af of latere berichten
    gebounced zijn omdat KPN alles afgesloten had.

  24. Mijn inbox doet t weer; nu verwacht ik toch nog de beloofde Mail van KPN met excuus en om mn wachtwoord te resetten;

  25. hoera mail doet het weer en nu wachtwoord veranderen zegt KPN maar je nog niet inloggen dus hoop je maar dat het veilig is

  26. Hier, bij familie en kennissen/vrienden is het ook weer werkend allemaal inclusief zover te overzien achterstallige mail via het externe mailprogramma op de PCs. Alleen geen mail van KPN die mij zou helpen de zaak te resetten bij mij erbij.

    KPN webmail pagina zoals we gewend zijn is ook geladen. Via daar inloggen duurt lang, staat al een tijd te “laden” en te wachten.

Reageren is niet meer mogelijk.