09 jan

Storing bij XS4All door uitval router

Bericht afkomstig van Webwereld.

– Zo’n 25.000 XS4All-klanten hebben sinds vanochtend geen internet of voip meer. Een grote router in het netwerk heeft het begeven.

Volgens de woordvoerder betreft het een grote Juniper-router in het belangrijkste datacentrum van XS4All die het ATM netwerk verbindt met het internet. “Die ging vanochtend down en wilde niet meer rebooten. Samen met de leverancier zoeken we naar de oorzaak.” Het is nog onbekend of het probleem hard- of softwarematig van aard is.

Maximaal 25.000 abonnees, verspreid over het land, hebben sinds vanochtend geen internetverbinding meer. “Dat is de maximale capaciteit van die routers. Er zijn volgens XS4All geen zakelijke klanten getroffen door de storing.

De storing heeft geen betrekking op het KPN-netwerk, zoals abusievelijk op de site van XS4All wordt gemeld.

Grootste storing ooit

In mei vorig jaar werden KPN en XS4All getroffen door de grootste netwerkstoring ooit in Nederland. Door een bug in de software van raakten de ATM-switches van KPN één voor één overbelast, als vallende dominostenen. Het duurde dagenlang voordat het netwerk weer stabiel was.

UPDATE: Inmiddels is de storing verholpen en kan iedereen weer online, meldt de provider. Over de precieze oorzaak kan de woordvoerder geen mededelingen doen.

16:06 : Storing verholpen