12 aug

Storing ING internetbankieren (opgelost)

begintijd rond 10:00
eindtijd rond 16:15

Momenteel kan een deel van de ING gebruikers de site niet bereiken en niet inloggen op internet bankieren.

Update 10:53
ING lijkt dezelfde problemen te ondervinden als de gelijktijdige grote storing bij Mijn Domein. Beide lijken met dezelfde up-link provider te maken te hebben, welke momenteel een grote storing ondervindt. Hierdoor kunnen verbindingen bij verschillende providers niet met meer met het ING netwerk verbinden.

WAT IS EEN UPLINK PROVIDER?
Een uplink provider, ook wel bekend als peering provider, verzorgt het verkeer tussen de netwerken van (internet)providers onderling. Elke internetprovider heeft in eerste instantie routers en verbindngen, om klanten en eigen servers te bereiken. Als je bijvoorbeeld op een KPN verbinding zit, kan KPN zelf de verbinding naar een KPN server verzorgen. Maar de verbinding naar ING, wat een ander netwerk is, daarvoor is tussen de servers/routers van ING en KPN ook een verbinding nodig. Deze wordt door dergelijke providers verzorgd en de uitwisseling kan zo makkelijker worden overeengekomen tussen meerdere netwerken tegelijkertijd. Het is een manier voor providers om snel grote delen van de hele wereld te kunnen bereiken en niet 1-op-1 afspraken per netwerk te maken.

Update 12:20
De ING storing is nog steeds gaande. De bank lijkt momenteel naarstig opzoek naar welke verbindingen wel/niet werken, om alles in kaart te brengen. Eindtijd is vooralsnog onbekend.

Update 14:35
Nog geen vooruitgang. Storing is nog steeds in onderzoek bij ING.

Update 16:10
De storing is nu 6 uur aan de gang. ING heeft de storing nog steeds niet onder controle. De enige manier om momenteel te verbinden is via verbindingen, die niet via de getroffen netwerkleverancier lopen. Zit je op Wifi, probeer 3G (of omgekeerd). In sommige gevallen werkt dit voor nu.

Update 16:40
De storing is volgens ING opgelost. Vanaf nu moet het weer mogelijk zijn om via de site of de app te bankieren.