[ Storing (opgelost) ] Mail offline door probleem storage
Deze ochtend hebben we te maken gehad met enkele korte onderbrekingen op de maildiensten. Om dit op te lossen, hebben wij de webmail, IMAP en POP servers offline gehaald en weer online gebracht. Er is geen mail verloren gegaan.
Excuses voor het ongemak. We zullen maatregelen treffen om te zorgen dat dit in de toekomst sneller kan worden opgelost.
De tijdslijn van de storing:
Update 14:20: Er blijkt een probleem met de achterliggende storage te zijn. Wij zijn bezig het probleem op te lossen. Zoals aangegeven, zal er geen mail verloren gaan.
Update 14:35: Een engineer van Byte is onderweg naar het Datacentrum. Vanuit het Byte hoofdkantoor wordt tegelijkertijd onderzocht waar het probleem precies ligt.
Update 14:50: We denken rond 15.15 het mail probleem te hebben opgelost.
Update 15.15: De storing is gevonden. We trekken echter eerst nog een backup voor de zekerheid, om er zeker van te zijn dat we geen dataverlies kunnen krijgen.
Hierna zullen we de mail weer aan kunnen schakelen. Om 15.35 moeten we weer volledig operationeel zijn.
Update 15:25: De cronjobs op Magento zouden het weer moeten doen.
Update 15:39 De mail is weer online. We zijn geen mail verloren. De mailtjes die aan Byte klanten zijn verstuurd in de tussentijd worden nog wel verwerkt. Dit kan enige tijd duren. Op dit moment wordt de achterstand ingehaald.
Update 15:40 Webmail is nog even niet beschikbaar totdat de systemen tot rust komen.
Update: 15:51: De webmail wordt aan gezet. De achterstand (Mail queue) is ingehaald. We gaan nog een disk vervangen in ons storage cluster voor mail. Dit heeft normaal gesproken geen effect op onze maildienstverlening.