26 sep

[ Storing (update) ] Mail traag door drukke mailservers

Update 17:55 uur: de reboot is succesvol verlopen; de mail is ongeveer 10 minuten offline geweest. Na het initiele F5-effect lijkt de rust momenteel wedergekeerd. We houden een vinger aan de pols en bekijken hoe we op korte termijn de mail-dienstverlening kunnen verbeteren.

Update 17:30 uur: De problemen schijnen helaas toch niet voor alle klanten opgelost te zijn. De mailservers zijn weliswaar druk, maar het probleem blijkt veroorzaakt te worden door de fileserver. Wat hiervan precies de oorzaak is, is nog onbekend. Dit wordt nog volop onderzocht door onze technici.

Wij gaan zo direct de fileserver rebooten, om de huidige problemen op te lossen.

Update 11:40 uur: De mailservers zijn inmiddels weer rustig. Om de load op de servers te beperken, hebben we tijdelijk het aantal connecties per IP naar beneden geschroefd. DIt betekent dat klanten die met veel medewerkers gelijktijdig gebruik maken van onze mailservers een bericht kunnen hebben gekregen dat zij geen verbinding konden maken met de mailserver.

We adviseren gebruikers om het aantal connecties in de mailclient naar maximaal 3 connecties aan te passen. Voor Thunderbird vindt u deze instelling hier:

Tools -> Account Settings -> Server Settings -> Advanced -> IMAP -> Maximum number of server connections to cache. Deze waarde naar 3 zetten i.p.v. 5.

Onze technici blijven vandaag onderzoeken wat de oorzaak was van de drukte, in de hoop hier een meer structerele oplossing voor te vinden.

 

Oorspronkelijk bericht: Op dit moment zijn onze mailservers erg traag. Mail wordt wel verzonden en verstuurd, maar trager dan normaal. Het is nog onduidelijk waar de drukte door veroorzaakt wordt. Onze technici zijn hard aan het zoeken naar een oorzaak. Daarnaast probeert men maatregelen te nemen om de load op de servers te verminderen.

Onze excuses voor de overlast.

 

1 reactie op deze storing:

Reageren is niet meer mogelijk.