05 nov

Landelijke storing BBned

Momenteel ondervindt BBned landelijke problemen op haar netwerk. Er is op dit moment weinig informatie beschikbaar omtrent de storing. Heeft u ook last van de storing? Laat dan een reactie hieronder achter.

Update: Uit meerdere berichten blijkt dat het gaat om een defect van een core router in het datacenter van Global Switch. Hieronder zijn zowel DSL als fiber verbindingen getroffen.

Update 2: Er komt weer verkeer op gang. De storing lijkt (gedeeltelijk) te zijn opgelost.

Update 3: De storing lijkt te zijn verholpen. De storing is ontstaan, doordat een core router (ASDGTS1CORE1) getroffen werd door een stroomstoring. Normaal is een dergelijk apparaat voorzien van een redundante stroomverbinding (oftewel twee stroomvoorzieningen). Als de primaire stroomvoorziening faalt, hoor normaliter de secundaire stroomvoorziening de taak over te nemen. Door nog onbekende oorzaak werden beide getroffen en verloor de core router haar benodigde stroomvoorziening.

De oorzaak is wellicht te vinden bij een coreswitch op Global Switch, de ASDGTS1CORE1, die eruit ligt. BBNed heeft zelf nog geen verklaring voor de storing gegeven. Naast internetverbindingen van consumenten en bedrijven lag betaaldienst iDeal er eerder vrijdagochtend ook uit. Sommige pinautomaten in winkels werken evenmin. Het is onduidelijk of al die storingen verband houden met elkaar. BBNed is onlangs overgenomen door telecombedrijf Tele2. (bron: Tweakers.net)

92 reacties op deze storing:

  1. Hier in Roosendaal raar geval, internet doet het prima, telefoon ook, maar sinds gisteren avond ligt wel de TV eruit, de 3 kastjes van glasvezel in ons huis geven aan dat ze het programma aan het downloaden zijn, maar dat doen ze in werkelijkheid niet, want het is al bijna 20 uur daarmee bezig, normaal duurt dit 5 minuten :S

  2. Nog even voor de duidelijkheid: deze storing treft enkel en alleen verbindingen, welke over het BBned netwerk lopen. Gebruikers op andere netwerken (KPN, Ziggo, UPC) konden geen directe invloed op hun verbinding ondervinden door deze storing.

    Gebruikers die (nog steeds) last hebben van problemen met hun verbinding:
    1. herstart modem/router (stekker eruit, even wachten, stekker erin).
    2. bel de helpdesk van uw provider. Problemen op de lijn kunnen enkel door de provider opgelost worden.

  3. Bij mijn schoonvader in Enschede doet de telefoon, internet en de t.v. het niet.
    Vindt hij niet zo leuk:)

  4. Ik denk zo rond 11.00 uur viel Soest uit, om rond 12.30 uur weer terug te zijn.
    Ook de helpdesk van mijn provider in Nijmegen bleek telefonisch uit de lucht.
    Alles lijkt weer te werken.

Reageren is niet meer mogelijk.