10 okt

Blackberry (pingen) storing, wereldwijd – opgelost

De systemen van RIM (de maker van Blackberry en verantwoordelijk voor de systemen achter ping!) kampt momenteel met een wereldwijde storing op haar services. Hierdoor kunnen Blackberry gebruikers beperkt tot niet pingen.

Update (11 oktober 2011, 14:00): Inmiddels ondervindt RIM een tweede grote storing op haar systemen, waardoor pingen opnieuw vrijwel niet mogelijk is. Wanneer de storing is opgelost, is vooralsnog onbekend.

Update (11 oktober 2011, 22:40): RIM heeft de oorzaak van de tweede storing gevonden. Een belangrijke switch in haar netwerk blijkt kapot te zijn gegaan. Momenteel is het bedrijf druk bezig het probleem op te lossen. Wanneer het probleem exact is opgelost, is wederom niet bekend.

Update (12 oktober 2011, 15:00): RIM heeft inmiddels de herstel van haar systemen ingezet en mondjesmaat zullen verbeteringen bij Blackberry gebruikers zichtbaar worden. Het kan helpen om de accu van het toestel even te verwijderen, opnieuw erin te zetten en het toestel (opnieuw) op te laten starten. Dit zou kunnen werken, maar dit zal niet bij iedereen direct een oplossing bieden. Ook nu is er niks bekend gemaakt, wanneer de storing daadwerkelijk is opgelost.

Update (12 oktober 2011, 21:15): RIM heeft zojuist een persconferentie gehouden omtrent de wereldwijde verstoring van haar BBM dienstverlening, waardoor velen nog steeds niet oa. kunnen pingen. In een verklaring gaf de technisch directeur van RIM, David Yach, het volgende aan:

Op maandag faalde een core-switch in Europa (Engeland om precies te zijn). Er waren op dat moment backup systemen aanwezig, welke het werk van de core-switch over moesten nemen. De backup systemen deden dit om nog onbekende oorzaak niet, waardoor gebruikers in Europa geen berichten meer konden ontvangen. RIM heeft geografisch op verschillende werelddelen systemen staan, die het berichten verkeer afhandelen. Door de verstoring in Europa ontstond er een zogenaamde backlog (= berichten die op de RIM systemen stonden en afgeleverd moesten worden bij de betreffende gebruikers, maar door de verstoring in de wacht stonden). Deze backlog kreeg RIM niet op tijd in bedwang, waardoor andere netwerkpunten van RIM elders in de wereld door dit verkeer getroffen werden. Hierdoor kwamen uiteindelijk ook grote delen van Azië en uiteindelijk ook Amerika zonder BBM dienstverlening te zitten.

RIM heeft inmiddels de backlog weer onder controle en is bezig deze zo snel als mogelijk weg te werken, om het verkeer weer op gang te krijgen. Over de oorzaak van deze wereldwijde storing tast RIM nog steeds in het duister. Er wordt met verschillende teams over de wereld rond de klok gewerkt, om de daadwerkelijke oorzaak van het probleem te achterhalen en de storing zo snel als mogelijk op te lossen.

Update (13 oktober 2011, 01:50): BBM lijkt weer bij een groot aantal gebruikers op gang te komen. Voor de mensen die nog geen verandering zien, herstart voor de zekerheid de telefoon.

Update (13 oktober 2011, 16:00): RIM heeft bekend gemaakt, dat de storing definitief is opgelost.

564 reacties op deze storing:

  1. Ik hoop ook maar op die 24u, anders word het een dure maand ivm bellen en/of smsen. En dan komt december er ook nog aan. Enige wat je kan doen is hopen

  2. weinig kans vriend morgen gehackt jullie moeten die vandaag nu maken mensen willen pingen enz. dan moeten jullie de abonnementen laten stoppen anders betalen mensen voor niks jullie moeten ook niet sniikkie doen .

  3. Haha, sommige mensen denken echt dat ze grappig zijn met hun ‘maak 5 euro over verhaaltjes’ alsjeblieft ga gewoon een leven zoeken … Dit is voor mensen die over hun bb’s willen praten en de storing. 😉 dus ga even iemand anders vervelen.

  4. ik haat die kutkutkut storing!

    alle mensen die denken dat deze storing tot 22 okt. duurt moeten zichzelf echt even slaan omdat ik het niet kan doen.. denk even na… -.-‘

    morgen ochtend is het vast opgelost:D niet huilen:*

  5. mensen wees nie bang er is een melding gemaakt dat het binnen 24 uur gemaakt zal worden en mensen zeiken jullie nie veel met 22 oktober allemaal leugens

  6. weinig kan tot 22 oktober vriend als dat zo is dan moet iedereen terug naar de winkel en krijgen ze mooi nieuwe iphone 4s aangeschaft heb ik gelijk mensen want dit is vaker gebeurs storing?

  7. laten ze het maar zeker snel maken!!
    betaal niet voor niks 12,50 in de maand wousen !!!
    ben blij dat ik eind volgende maand een Ipfone heb!
    raad het jullie echt aan beter dan blackberry
    elke keer dat er weer wat niet doet of kapot is :O
    scheit dingen 😉

    Byeebyee

  8. ik snap het egt niej bij de een staat dat 5 uur de storing verholpen zou zijn bij de ander weer 24 uur en bij een ander weer 22 okt.. en de providers kunnen hier niks aan doen het ligt aan blackberry zelf,,,, maja afentoe niet pingen is ook wel eens goed. maar nu na meer al 12 uur mis ik het pingen toch wel:(

  9. Dat ze het maar snel maken ik betaal niet voor niets €12,50,- per maand voor me bb internet.

  10. Het komt door een algemene fout in de database, die zorgt ervoor dat berichten niet kunnen worden verzonden/ontvangen.

  11. hoe ja
    tot 22 okt dat kan toch helemaal niet
    oh gosh, ik durf te wedden dat mijn bb het gewoon weer doet morgen of overmorgen
    en mensen maken een hele drama om een bb, haha jammer ff geen bb maar doe effe normaal geen drama erom maken 😛

  12. @Paulien Geloof dat de storing in Engeland begon… daar was de server gecrashed of iets in die richting.

  13. Jezus he, ik wordt hier echt niet goed van. Het kan me niet ballen wat mensen zeggen. Verslaafd of geen verslaafd, ik wil mn internet terug, als dit nog langer gaat duren dan 24 uur ga ik zeker klagen voor mn leven.

  14. Als die storing tot 22Okt zou duren komen er indd miljarden claims van bedrijven en dergelijke dan kan BB direct opdoeken dit is vanacht weer gemaakt 🙂

  15. Die zegt dit, de ander dat…gewoon afwachten dus…..niks aan te doen…..balen maar laat het je leven niet beeïnvloeden….

  16. Ik heb ook het probleem dat mijn bb 9900 een wit scherm geeft met JVM error 545,
    sinds vanochtend half 12. Hoop dat dit allemaal met die storing te maken heeft en dat hij het gewoon straks weer doe!! Heeft iemand ervaring met deze error?

    • dat heb ik ook gehad, zonder de storing… ik heb mijn bb toen moeten laten reseten… niet om je ongerust te maken hoor haha.

    • 22 Oktober ja?
      Als dat zou zal zijn, zou er meer bekend moeten zijn op het internet/nieuws.
      Tot en met 22 Oktober is heel onwaarschijnlijk. De storing zal hoog uit 24 uur duren! Ze kunnen zich niet haasten!

  17. Hoelang gaat dit nog duren. mijn ping/whatsapp/etc doet het nog steeds niet! ik hoorde dat dit 24 uur zal kunnen duren. Dus tot morgen 12:00 / 13:00 zolaat begon bij mij de storing! heel fijn allemaal. maar dit maakt me nogal pist. ik wil gewoon mijn ping hebben en niet dit gezeik!!! dus laat die mensen eens opschieten met dit kaulo gedoe van ze! gegroet!

  18. Woooooooow, toch fijn te lezen dat er naast mij meer verslaaden zijn….dammit, k mis me ping-peepsz…..maja niet het einde van de wereld!!!
    Hoop dat ze het gauw gefixt hebben, tis toch a way of life geworden……don’t denie…….en voor alme mede-pingers:good luck to ya all!!!!!

    • schatting van de tijd hoelang het ongeveer zal kunnen duren is 24 uur vannaf de begin tijd van de storing. dus nog een lange tijd te gaan!

  19. storing, tsja, kan gebeuren he.
    En wat kunnen sommige mensen zeuren, zeiken en zanikken zeg! pff… alsof je leven er vanaf hangt.

    Ik heb mijn bb ook nodig voor mijn werk, dus ja, het is lastig. Maar bedenk ook dat je gewoon nog een normale pc en/of laptop hebt om je zaken te regelen, je email te checken en je sociale contacten via msn te onderhouden. Dus ik weet niet wat er dan zo heel erg aan is dat er storing bij de rim is.

    • en als je nou geen internet op je laptop hebt? dan heb je toch wel een ander probleem. Denk verder na dan je doet! want mensen hebben nou eenmaal geen internet op hun laptop!!

Reageren is niet meer mogelijk.

storingsoverzicht-logo
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.