10 okt

Blackberry (pingen) storing, wereldwijd – opgelost

De systemen van RIM (de maker van Blackberry en verantwoordelijk voor de systemen achter ping!) kampt momenteel met een wereldwijde storing op haar services. Hierdoor kunnen Blackberry gebruikers beperkt tot niet pingen.

Update (11 oktober 2011, 14:00): Inmiddels ondervindt RIM een tweede grote storing op haar systemen, waardoor pingen opnieuw vrijwel niet mogelijk is. Wanneer de storing is opgelost, is vooralsnog onbekend.

Update (11 oktober 2011, 22:40): RIM heeft de oorzaak van de tweede storing gevonden. Een belangrijke switch in haar netwerk blijkt kapot te zijn gegaan. Momenteel is het bedrijf druk bezig het probleem op te lossen. Wanneer het probleem exact is opgelost, is wederom niet bekend.

Update (12 oktober 2011, 15:00): RIM heeft inmiddels de herstel van haar systemen ingezet en mondjesmaat zullen verbeteringen bij Blackberry gebruikers zichtbaar worden. Het kan helpen om de accu van het toestel even te verwijderen, opnieuw erin te zetten en het toestel (opnieuw) op te laten starten. Dit zou kunnen werken, maar dit zal niet bij iedereen direct een oplossing bieden. Ook nu is er niks bekend gemaakt, wanneer de storing daadwerkelijk is opgelost.

Update (12 oktober 2011, 21:15): RIM heeft zojuist een persconferentie gehouden omtrent de wereldwijde verstoring van haar BBM dienstverlening, waardoor velen nog steeds niet oa. kunnen pingen. In een verklaring gaf de technisch directeur van RIM, David Yach, het volgende aan:

Op maandag faalde een core-switch in Europa (Engeland om precies te zijn). Er waren op dat moment backup systemen aanwezig, welke het werk van de core-switch over moesten nemen. De backup systemen deden dit om nog onbekende oorzaak niet, waardoor gebruikers in Europa geen berichten meer konden ontvangen. RIM heeft geografisch op verschillende werelddelen systemen staan, die het berichten verkeer afhandelen. Door de verstoring in Europa ontstond er een zogenaamde backlog (= berichten die op de RIM systemen stonden en afgeleverd moesten worden bij de betreffende gebruikers, maar door de verstoring in de wacht stonden). Deze backlog kreeg RIM niet op tijd in bedwang, waardoor andere netwerkpunten van RIM elders in de wereld door dit verkeer getroffen werden. Hierdoor kwamen uiteindelijk ook grote delen van Azië en uiteindelijk ook Amerika zonder BBM dienstverlening te zitten.

RIM heeft inmiddels de backlog weer onder controle en is bezig deze zo snel als mogelijk weg te werken, om het verkeer weer op gang te krijgen. Over de oorzaak van deze wereldwijde storing tast RIM nog steeds in het duister. Er wordt met verschillende teams over de wereld rond de klok gewerkt, om de daadwerkelijke oorzaak van het probleem te achterhalen en de storing zo snel als mogelijk op te lossen.

Update (13 oktober 2011, 01:50): BBM lijkt weer bij een groot aantal gebruikers op gang te komen. Voor de mensen die nog geen verandering zien, herstart voor de zekerheid de telefoon.

Update (13 oktober 2011, 16:00): RIM heeft bekend gemaakt, dat de storing definitief is opgelost.

18 jul

Storing mobiel netwerk KPN (opgelost)

**Klik hier voor de meeste actuele mobiele storingen**

Momenteel lijkt KPN in verschillende regio’s problemen te ondervinden met haar mobiele netwerk. Heeft u hier ook last van, meldt het dan hieronder (inclusief plaats). Door de storing is het momenteel niet mogelijk te bellen, smsen of gebruik te maken van mobiel internet.

De storing lijkt ergens tussen 13:00 en 14:00 vanmiddag te zijn ontstaan. op basis van verkeer naar de site [afbeelding].

Update (20:10, 18 juli 2011): de storing is nog steeds gaande. Ook gebruikers vanuit het buitenland, waaronder in Spanje / Frankrijk / Duitsland / Engeland / Oostenrijk / Zwitserland / Italie / Kroatië / Tsjechië  tot aan zelfs Dubai, Oman en Chicago, melden hier problemen met het netwerk van KPN. Oorzaak lijkt een foutieve wijziging in het systeem van KPN. KPN heeft zich nog nergens uitgelaten met een tijdsindicatie voor wat betreft de oplossing.

Update (21:50, 18 juli 2011): een woordvoerster  van KPN meldt “”een reset van een node om 15.00 uur. Daardoor moet het netwerk weer opstarten en dat kost tijd. Vooral omdat het zeer druk is, neemt het een langere tijd in beslag. De verwachting is dat het tegen middernacht opgelost is en iedereen weer verbinding kan maken.” (bron)

Update (00:45, 19 juli 2011): weinig verandering in de situatie. Volgens de woordvoerster van KPN zou de storing rond middernacht opgelost zijn. Echter komen de reacties nog steeds in hoog tempo via alle kanalen binnen en heeft nog geen enkele melding alles werkend. Dit geldt ook voor KPN gebruikers in het buitenland.

Update (08:20, 19 juli 2011): bij een deel van de gebruikers lijkt de storing te zijn verholpen, maar bij een ander deel niet. Het is verstandig af en toe de telefoon geheel uit te schakelen en vervolgens weer aan te zetten, om na te gaan of de verbinding volledig hersteld is.

Update (15:00, 19 juli 2011):  op een enkeling na is de storing op het mobiele netwerk van KPN opgelost. Mocht u nog steeds problemen hebben, zet de telefoon geheel uit en vervolgens weer aan. Let op! Het in-/uitschakelen van de vliegtuigmodus als oplossing werkt vaak in dit soort situaties niet. Mocht u alsnog problemen ondervinden of willen checken of het in een bepaalde regio goed zou moeten werken, laat alsnog een reactie achter.