10 feb

Storing KPN mail (opgelost)

Na de recentelijk voorgaande storing, lijkt KPN wederom problemen te hebben met haar mail systemen. Ondervindt u (wederom) problemen met KPN mail? Hieronder graag een reactie met meer info.

Update 16:50 uur
Hackers blijken gegevens van 500 KPN gebruikers, zoals wachtwoorden en andere gevoelige gegevens, online te hebben gezet. De oorzaak ligt bij het opslaan van de wachtwoorden op één van haar systeem door KPN in zogenaamde plain text, wat neerkomt op een tekstbestand. KPN heeft daardoor zelf alle servers offline gehaald. Geen exacte verklaring van KPN tot nu toe.

Update 17:25 uur
KPN heeft een eerste korte update gegeven omtrent de inbraak op haar systemen, die geleid hebben tot het offline halen van de mail servers.

“De webmail van KPN is uit voorzorg uit de lucht gehaald om reden dat vermoedelijk klantgegevens online zijn gezet. Dit wordt nader onderzocht en uitgezocht, ook in het kader van de opsporing en het onderzoek dat sinds 27 januari loopt.”

Update 20:45 uur
Het blijft stil rond KPN. Er wordt niet aangegeven, waar KPN momenteel aan werkt en hoe lang dit nog gaat duren.

Update 22:15 uur
In het programma Nieuwsuur heeft een woordvoerder van KPN zojuist gemeld, dat de uitgaande mail binnen een uur weer operationeel moet zijn

Update 23:15 uur
De officiële reactie van KPN vanavond op NOS.

Update 23:35 uur
KPN meldt dat alle mail systemen zo spoedig als mogelijk hersteld worden, maar heeft geen oplostijd aangegeven. Om alle risico op misbruik te vermijden, raadt KPN klanten aan om hun huidige password niet meer te gebruiken. Ook niet voor andere internetdiensten zoals bijv. Facebook, Marktplaats en internetbankieren.

Update zaterdag 11 februari, 11:30 uur
Er lijkt nog geen beweging in de mail te zitten na de laatste berichtgeving. KPN had eerder beloofd rond 09:00 mail weer werkend te hebben. KPN plaatst momenteel extra capaciteit bij, om straks wachtwoord aanpassingen van klanten te kunnen verwerken. In de loop van de dag moet mail weer volledig functioneren. Hou de reacties hieronder van andere gebruikers vooral in de gaten. Die zijn uiteindelijk het meest actueel.

Update zaterdag 11 februari, 14:15 uur
KPN test momenteel de capaciteit, welke nodig is om de aanstormende hoeveelheid te kunnen verwerken. Laatste tests gaven echter aan, dat de huidige extra capaciteit niet voldoende is voor het verwachte volume aan e-mail berichten. KPN is momenteel bezig, om dit op het benodigde niveau te krijgen.

Update zaterdag 11 februari, 16:45 uur
De storing heeft zonet de 24 uur gepasseerd, maar de mail (zowel ophalen als versturen) lijkt nu op gang te komen.

Update zaterdag 11 februari, 19:00 uur
Mail moet nu weer werken. Ook webmail is door KPN opengezet. Nogmaals, het wordt met klem aangeraden uw wachtwoord direct te wijzigen. Het wijzigen van uw wachtwoord kunt u op deze pagina regelen.

Update zaterdag 11 februari, 19:15 uur
Opmerkelijk nieuws is zojuist gepubliceerd. De lijst met gebruikers, welke vrijdag op het internet verscheen, zijn niet bij KPN vandaan gestolen. Het gaat om klanten van een verkoper in babymaterialen. Meer hierover vindt u in dit artikel.

Update zondag 12 februari, 16:30 uur
De pagina voor wijzigen van het wachtwoord lijkt sinds openstelling traag en slecht bereikbaar. Mensen die nog geen wachtwoord hebben gewijzigd, wacht dit nog even tot morgen af. KPN zal daarnaast ergens morgenmiddag een formulier beschikbaar stellen, om klachten en schademeldingen in te dienen. Zodra het formulier beschikbaar is, zal de link naar het formulier hier verschijnen.

Update maandag 13 februari, 15:50 uur
KPN heeft zojuist het schade formulier open gesteld voor alle gedupeerden, welke aantoonbare schade hebben geleden door de storing. Gebruikers kunnen hun claim tot 15 maart indienen. Het indienen kan op twee manieren:

1. Het online formulier [Klik Hier]
2. Per post [Klik Hier]

1.294 reacties op deze storing:

  1. Sinds afgelopen donderdag kan ik niet e-mailen. Hoe lang gaat dit nog duren??
    Kpn doe er z.s.m. iets aan !!!!!

  2. Al de derde keer in korte tijd dat de mail voor langere tijd niet werkt. Ook ik wacht op belangrijke mail. Wat gaat KPN doen aan de slechte bereikbaarheid van de klantenservice? Om nog maar te zwijgen over het niet voldoende informeren van haar klanten! Ook in het weekend wordt er door velen gewerkt en is de mail daarvoor een belangrijk instrument!!
    Ik ga ervan uit dat KPN haar klanten nu eens compenseert voor het niet leveren van diensten waarvoor de klant wel heeft betaald.

  3. Hier in Almere nog steeds geen email. Versturen kan wel maar ik zit te wachten op aan mij gestuurde emails die ik moet verwerken. Ondanks toezegging van KPN worden we dus weer met een kluitje in het riet gestuurd. Net als andere grote firma’s (ING, KPN, NS, Prorail) denken ze dat ze de klant ongestraft met een paar simpele excuses kunnen afschepen. Dit is niet langer acceptabel. We moeten veel geld betalen voor de aangeboden diensten en deze firma’s denken dat we alles pikken en accepteren. Tijd voor actie hiertegen.

  4. Er wordt gevraagt je wachtwoord te veranderen.
    Als je dat probeerd dan geeft KPN een storing aan.
    Ik snap er niets van.

  5. Lees net het volgende op KPN.com, dus versturen moet weer kunnen:

    Klanten KPN kunnen weer email verzenden vanaf thuiscomputer
    Update vrijdag 10 februari 22:30 uur
    KPN heeft vandaag besloten om uit voorzorg alle email (zogenoemde pop) en webmail van KPN uit de lucht te nemen. Dit betreft 2 miljoen e-mailaansluitingen van KPN, waaronder kpnmail; hetnet en planet. Deze e-maildiensten waren hierdoor tijdelijk niet toegankelijk.

    Wij hebben deze voorzorgsmaatregel genomen omdat een lijst met 539 klantnamen met adres, woonplaats, telefoonnummer, gebruikersnamen en wachtwoorden is gepubliceerd op het internet. Wij kunnen niet uitsluiten dat de gegevens van nog meer klanten in handen van derden zijn gevallen. Omdat wij het zekere voor het onzekere wilden nemen, hebben wij de emaildienst van onze klanten tijdelijk uit de lucht genomen.

    Op dit moment hebben wij alle e-mailaccounts geactiveerd voor uitgaande mail vanaf de thuiscomputer. Dit betekent dat klanten wel mail kunnen verzenden, maar nog niet kunnen ontvangen.

    Wij verwachten dat de volledige functionaliteit van de e-maildiensten spoedig is hersteld.

    Om alle risico op misbruik te vermijden, raden wij klanten aan om hun huidige password niet meer te gebruiken – dus ook niet voor andere internetdiensten zoals bijv. Facebook, Marktplaats en internetbankieren.

    Wij zijn ons bewust van de overlast die dit voor onze klanten met zich meebrengt – en betreuren dit zeer

  6. Ben ik net vanaf donderdag na 3 weken weer online, nadat jullie mij er middels een “spookverhuizing” spontaan hebben uitgegooid (geen telefoon en internet).
    Als beheerder van een website wordt ik hier niet direct vrolijk van. Ben je eindelijk weer 1 dag in de lucht is het weer dikke shit. Ik zal mijn rekening van onkosten (3 weken mobiel bellen en tegen dat fijne tarief van € 0,10 per minuut tijdenlang aan KLANTENSERVICE blijven hangen maar eens gaan indienen.

  7. @ Theo, ik wil ook weten of ik op die lijst sta. Maar ik kom uit op Pastebin en moet me daar dan eerst registreren?

    Wat een ellende zeg…..

  8. Inmiddels zaterdagochtend en nog steeds geen e-mail kunnen ontvangen. Wat een drama ! Onbegrijpelijk dat dit kan gebeuren en veel mensen gedupeerd worden en in de problemen komen. KPN doe wat en SNEL !!!!!

  9. Beste mensen, ik ben al heel veel jaren bij KPN en heb nog nooit problemen gehad. Internet en email werkt altijd, maak er ook elke dag gebruik van !
    Nu is er een keer iets aan de hand en wordt KPN behoorlijk zwart gemaakt. Geef ze eerst de kans om het op te lossen.

    Voor alle duidelijkheid ik werk niet bij KPN en heb er ook geen aandelen.

    • Dan ben jij echt een geluksvogel.
      Hier is het regelmatig mis. Na verloop van tijd werkt het dan opeens weer, meestal de volgende dag.
      Vooral niet bellen met KPN, want voor 0,10 per minuut vertellen ze dat er niets aan de hand is en laten je allerlei instellingen controleren en veranderen, waarna het natuurlijk nog steeds niet werkt, omdat de storing niet bij mij, doch tussen de oren van de KPN zit.
      Ontkennen is volgens met het “paswoord” van de KPN.

      Ook nu op de website van de KPN op zoek naar storingen, blijft hetv sterretje draaien en komt er geen bekende storing te voorschijn. Dat zal wel weer komen, omdat er 100.000 mensen op zoek zijn naar een bekende storing op de KPN website. Zo krijg je dus NUL informatie, behalve dan op deze website.

  10. Goedemorgen!!!
    kan nog steeds niet mijn mails lezen,zeer balen.
    wordt nu toch wel tijd dat ik mijn mails kan lezen

  11. Klanten kunnen weer mail verzednen, zegt kpn.com. Ja lekker !!! Maar als de ontvanger ook bij kpn zit, kan hij ‘m niet ontvangen !!! Irritant, die lange storing !!!

  12. Ook in Steenwijk gisteravond de computer uitgezet en in de veronderstelling dat deze het vanmorgen wel zou doen. Wacht op een belangrijke zakelijke mail, maar vanmorgen nog steeds geen mailverkeer via het net. Jammer

  13. Nog steeds geen werkende mail in Kerkrade.
    Belachelijk, dat men een aantal uren de server offline zet, daar kan ik nog begrip voor opbrengen. Gisteravond pc uitgezet onder het motto ‘morgenvroeg zal het toch wel weer in de lucht zijn’.

    Mooi niet, geen e-mail op de zaterdag, eerst problemen op het werk omdat de mails er voor het weekend niet uit gaan en daarna kun je je persoonlijke dingen niet regelen vanwege het niet ontvangen van de mails thuis.

    Hier zou toch een vergoeding tegenover moeten staan.

  14. Fijn dat je alle wachtwoorden moet veranderen, maar zeker fijn dat je geen verificaties van je nieuwe wachtwoord kunt ontvangen… duh!
    We zitten nu toch gevangen?
    Kan sinds gisteren 4 uur niets meer ontvangen! Lekker, ben ik een van die 500?
    Wil het wel weten!
    Wanneer komt KPN met iets van berichtgeving voor ons?

    Groeten en veel plezier op het net vandaag!

  15. KPN laat eens wat horen, wij zijn met inschrijvingen voor een evenement bezig.
    Belachelijk dat het zo lang moet duren.

  16. hier in zoetermeer ook nog steets niets je woord moe
    van kpn ik ga nu echt weg bij kpn
    voor de mensen die willen weeten of ze op de lijst
    staan google even naar KPN HACK PROOF en je vind
    de lijst waar het om gaat

  17. Heel vervelend deze storing….kan vanaf gister geen mail verkeer plaats vinden.
    Moet optredens doen met de band en weten…waar en hoelaat…. hoe of wat. HELP !!!! Hoop dat het snel opgelost wordt.

    Gr. Turbo

  18. Wat duurt erg lang en hoop dat het snel opgelost en weer mailverkeer komt.
    Waarvoor betaal ik voor abonnement ,terwijl goede service van KPN en hoop dat gecompeniseerd moet worden.

  19. Kan wel mail versturen, maar nog niet ontvangen.
    Ontvangende partij kan de mail wel lezen.
    Ben nu bezig om al mijn wachtwoorden te wijzigen, pfffffffffttttt…….

  20. Gouedemorgen! Is het de bedoeling alle wachtwoorden te veranderen? KPN lijkt de NS wel: zeer summier doorgeven wat er aan de hand is. Ik wens iedereen sterkte!

  21. Wat betekent dit KPN vanaf 09.00 uur groepsgewijs een email sturen????? En hoe zit dit dan als je meerdere adressen hebt? Hoelan gaat dit dan weer duren!
    Gewoon de poort openzetten en dan kan iedereen zijn eigen wachtwoord wijzigen en weer email sturen EN ontvangen! Dit heeft lang genoeg geduurd!

  22. ongelooflijk nog geen emails kunnen ontvangen
    waar kan je terecht voor onkostvergoeding???????
    heb een bedrijf bedankt kpn

  23. Nog steeds geen mail en dit is zeer vervelend in verband met mijn werk, gaat me geld kosten. Kan ik dat ergens verhalen?

  24. men kan wel mails versturen, maar wat heb je daaraan als de andere partij die niet kan ontvangen ?!?!?!?!

  25. kan nog steeds niet mijn mails lezen,zeer balen.
    wordt nu toch wel tijd dat ik mijn mails kan lezen

  26. hallo
    gisteravond las ik nog op teletext dan de storing wel tot 11uur gisteravond kon duuren
    nu bijna 9 uur nog steeds geen mail verkeer
    hoelang heeft kpn nog nodig
    graag wat meer duidelijkheid A.U.B.

  27. Tja, wel triest dat ik hier m’n informatie vandaan moet halen, op de KPN site staat het ergens verscholen en in 2 zinnen. Met als eindtijd storing nog steeds onbekend. O ja, je kunt wel bellen naar een storingsinformatienummer, natuurlijk wel voor 10 ct per minuut.

  28. Nog even en we zitten 24 uur zonder mail. 2 miljoen klanten moeten collectief schadevergoeding eisen. Wij hebben er toch geen boodschap aan dat de heren van KPN worden gehacked? En onze gegevens liggen gewoon op straat!

    Ben errug benieuwd op KPN dit richting de klanten denkt op te lossen. En kan iemand zeggen van KPN (wat meer openheid graag) hoe lang dit nog gaat duren?

    Of gewoon allemaal een nieuwe provider nemen?

  29. Dit is toch van de gekke in deze tijd met moderne technieken dat dit zolang kan duren. het kost mij veel geld daar ik geen zaken meer kan doen via deze weg.
    KPN bedankt!!!

  30. Offerteaanvragen die niet binnenkomen vind ik nog het ergste, waar kun je schade verhalen? Zeker niet bij KPN, haha. Had toevallig net het abonnement opgezegd. Ben er klaar mee met KPN.

Reageren is niet meer mogelijk.

storingsoverzicht-logo
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.