10 feb

Storing KPN mail (opgelost)

Na de recentelijk voorgaande storing, lijkt KPN wederom problemen te hebben met haar mail systemen. Ondervindt u (wederom) problemen met KPN mail? Hieronder graag een reactie met meer info.

Update 16:50 uur
Hackers blijken gegevens van 500 KPN gebruikers, zoals wachtwoorden en andere gevoelige gegevens, online te hebben gezet. De oorzaak ligt bij het opslaan van de wachtwoorden op één van haar systeem door KPN in zogenaamde plain text, wat neerkomt op een tekstbestand. KPN heeft daardoor zelf alle servers offline gehaald. Geen exacte verklaring van KPN tot nu toe.

Update 17:25 uur
KPN heeft een eerste korte update gegeven omtrent de inbraak op haar systemen, die geleid hebben tot het offline halen van de mail servers.

“De webmail van KPN is uit voorzorg uit de lucht gehaald om reden dat vermoedelijk klantgegevens online zijn gezet. Dit wordt nader onderzocht en uitgezocht, ook in het kader van de opsporing en het onderzoek dat sinds 27 januari loopt.”

Update 20:45 uur
Het blijft stil rond KPN. Er wordt niet aangegeven, waar KPN momenteel aan werkt en hoe lang dit nog gaat duren.

Update 22:15 uur
In het programma Nieuwsuur heeft een woordvoerder van KPN zojuist gemeld, dat de uitgaande mail binnen een uur weer operationeel moet zijn

Update 23:15 uur
De officiële reactie van KPN vanavond op NOS.

Update 23:35 uur
KPN meldt dat alle mail systemen zo spoedig als mogelijk hersteld worden, maar heeft geen oplostijd aangegeven. Om alle risico op misbruik te vermijden, raadt KPN klanten aan om hun huidige password niet meer te gebruiken. Ook niet voor andere internetdiensten zoals bijv. Facebook, Marktplaats en internetbankieren.

Update zaterdag 11 februari, 11:30 uur
Er lijkt nog geen beweging in de mail te zitten na de laatste berichtgeving. KPN had eerder beloofd rond 09:00 mail weer werkend te hebben. KPN plaatst momenteel extra capaciteit bij, om straks wachtwoord aanpassingen van klanten te kunnen verwerken. In de loop van de dag moet mail weer volledig functioneren. Hou de reacties hieronder van andere gebruikers vooral in de gaten. Die zijn uiteindelijk het meest actueel.

Update zaterdag 11 februari, 14:15 uur
KPN test momenteel de capaciteit, welke nodig is om de aanstormende hoeveelheid te kunnen verwerken. Laatste tests gaven echter aan, dat de huidige extra capaciteit niet voldoende is voor het verwachte volume aan e-mail berichten. KPN is momenteel bezig, om dit op het benodigde niveau te krijgen.

Update zaterdag 11 februari, 16:45 uur
De storing heeft zonet de 24 uur gepasseerd, maar de mail (zowel ophalen als versturen) lijkt nu op gang te komen.

Update zaterdag 11 februari, 19:00 uur
Mail moet nu weer werken. Ook webmail is door KPN opengezet. Nogmaals, het wordt met klem aangeraden uw wachtwoord direct te wijzigen. Het wijzigen van uw wachtwoord kunt u op deze pagina regelen.

Update zaterdag 11 februari, 19:15 uur
Opmerkelijk nieuws is zojuist gepubliceerd. De lijst met gebruikers, welke vrijdag op het internet verscheen, zijn niet bij KPN vandaan gestolen. Het gaat om klanten van een verkoper in babymaterialen. Meer hierover vindt u in dit artikel.

Update zondag 12 februari, 16:30 uur
De pagina voor wijzigen van het wachtwoord lijkt sinds openstelling traag en slecht bereikbaar. Mensen die nog geen wachtwoord hebben gewijzigd, wacht dit nog even tot morgen af. KPN zal daarnaast ergens morgenmiddag een formulier beschikbaar stellen, om klachten en schademeldingen in te dienen. Zodra het formulier beschikbaar is, zal de link naar het formulier hier verschijnen.

Update maandag 13 februari, 15:50 uur
KPN heeft zojuist het schade formulier open gesteld voor alle gedupeerden, welke aantoonbare schade hebben geleden door de storing. Gebruikers kunnen hun claim tot 15 maart indienen. Het indienen kan op twee manieren:

1. Het online formulier [Klik Hier]
2. Per post [Klik Hier]

1.294 reacties op deze storing:

  1. Het is wel bagger dat het zo lang duurt. Slechte zaak van KPN natuurlijk en al helemaal dat er zo weinig en zo laat info naar buiten komt. Maar allereerst natuurlijk de schuld van die achterlijke k*thackers die beter met hun poten van andermans persoonlijke gegevens af zouden moeten blijven natuurlijk.

  2. Nope, nog geen mail…. Maar weet je wat helemaal leuk is ? Ik werk voor een IT bedrijf, helpdesk o.a…. en natuurlijk bellen er nu hordes mensen die niet kunnen mailen. En dan leg je het uit dat het probleem bij KPN ligt en zelfs landelijk is. Of wij dan willen gaan bellen met KPN namens hen, of zelfs willen langskomen bij de klant, om het probleem op te lossen. Dan probeer je uit te leggen dat je dat wel zou willen maar dat dat niets zou oplossen want het probleem ligt bij KPN. En dan zijn mensen verontwaardigd en boos op ons omdat wij “niet willen meewerken”, “ons werk niet goed doen”, of, de beste : “onderdeel zijn van de computermaffia om de klant geld uit de zak te kloppen” 🙂 Terwijl we nix met KPN te maken hebben. Als het niet zo frustrerend was, was het om te lachen geweest. Dus KPN, gooi die sluisdeuren van de mail eens snel open ajb 🙂

  3. Inloggen bij MijKPN lukt ook niet vanwege administratieve veranderingen, dus kun je de email ook niet koppelen aan je gmail-account.

  4. Als bedrijf met verkopen maar ook zeker de bestellingen die per mail verlopen ben ik hier niet blij mee!

  5. hallo hallo vanwaar alle drukte om e-mail we hebben het allemaal zelf gewildt en ons lekker afhankelijk gemaakt van de computer
    stuur een kaartje, kleine moeite, groot plezier

    • 15.00 uur en nog steeds geen e-mail in Rotterdam. What the FUCK is een loadbalancer? En hoe erg wordt het straks als alles het weer doet?
      Wacht, laat me raden, ik weet het denk ik al: ,sorry folks, server overbelast!”
      Grote G.., wat een gekloot!!!!

  6. Beste KPN, ik vind het mooi dat het zo vaak wél werkt. Wat hebben we in onze tijd toch een communicatiegemak. En dan gaat er wel eens wat mis. Maar wat is nou 24 uur een probleem op jaren gebruikersgemak?

    De mensen moeten niet zo klagen. En als ze zo afhankelijk zijn van e-mail, hadden ze meerdere account moeten gebruiken. Je moet nooit al je eieren in één mandje leggen, want als het mandje valt …

  7. doet het nog steeds niet.
    ontzettend irritant, da’s de andere kant van de moderne ontwikkeling
    je verliest ’n gedeelte van je sociale netwerk.

  8. Weer lekker geregeld.Wie de klos…….?Natuurlijk de klant,die kan niet e-mailen.Alles is een gevolg dat KPN te belazerd is om regelmatig hun veiligheid te checken en te updaten.Dat noemt zich proffesioneel? Weer echt verdiend die topbonussen hoor.

  9. heb ten einde raad maar gmail genomen werkt perfect en snel. Leve Google.
    ik sta gelukkig niet op de 500 lijst, maakt me wel erg zorgen of er nog meer lijsten zijn.
    nog steeds geen mail van kpn

  10. “Als je een e-mail ontvangt dat je je wachtwoord moet wijzigen….”
    Lieverds, ik kan geen e-mail ontvangen!
    En als ik probeer mijn wachtwoord te wijzigen komt er een boodschap van KPN dat dat nu niet kan vanwege “administratieve aanpassingen” o.i.d.

    Wat een amateuristisch geklungel!

    • Gewoon goed lezen!!
      Als de e-mail weer lukt dan ontvang je een mail van KPN.
      En dan met zijn allen erin duiken zodat de boel weer plat ligt.

  11. ik heb al jaren mijn @planet.nl mail geforward naar een gmail account.
    Ik merk niks van de problemen bij KPN, m’n mails komen gewoon binnen omdat
    er blijkbaar niemand meer dat @planet.nl mail adres gebruikt.
    Kan ik dus aanbevelen.

    • Hartstikke goed idee. Kun je mij ook even doorgeven hoe je een mailadres van KPN forwarded naar bijv. gmail of hotmail? Dit is werkelijk van de zotten! Duurt nu al 24 uur. Hoe is het mogelijk?
      Dank, Elly

      • het duurt wel een paar maanden voordat je iedereen die jou mailt zover hebt
        dat ze niet meer naar je @planet.nl account gaan mailen.
        Maar dan heb je ook geen probleem als je van planet naar bijv ziggo of een
        glasvezel provider gaat. Daar forward je dan gelijk weer naar je gmail of hotmail.

  12. Malden

    Nog steeds geen e-mail, maar we moeten wel per 19 febr. € 5,- extra gaan betalen voor onbeperkt bellen, ja ze moeten toch ergens het geld vandaan halen voor de schade die ze nu oplopen.

    • Ben het met u eens,we worden gedwongen 5 euro betalen zonder dat klantenditwillen,zag op forum ook al mensen over deze.
      En helemaal als KPN niet eens zich wil/kan beveiligen,alswij mail hebben die virus zou kunnen bevatten,wordt account en terrecht direct off-line gezet.
      heb het helemaal gehad met KPN

  13. Hoogeveen

    Nog steeds geen ontvangst van email, KPN heeft echt schijt aan iedereen zo te zien.Geen enkele publicatie verder hoe het erbij staat of wat ook maar.
    Arrogante figuren zijn het.Verder met KPN ik ben er klaar mee!

  14. Op de KPN site staat bij de actuele storingen vermeld dat de storing inmiddels is verhopen. Dat klopt niet. Verder heb ik op de site ook helemaal geen informatie en instructies gevonden. Kan ik zo slecht zoeken of zijn ze bij de KPN helemaal gestoord – dus niet alleen de e-mailverbinding?

    • Dat staat er helemaal niet, dat de storing inmiddels is verholpen. Alleen de storing in Rotterdam-Pendrecht is opgelost.

  15. de KPN bod mij laats aan om een beveiliging te nemen op mijn mails.
    Ha hahhahah ze kunnen het zelf niet eens.
    En daar moet ik nou voor gaan betalen?

  16. lekker dom dat jullie alle mail blijkbaar bij KPN hebben.
    Je hebt hotmail, gmail, yahoo enz enz
    Trusten

  17. Ik vind het te zot voor woorden dat KPN nu al uren niets meer van zich laat horen.
    Update de informatie op de site per uur zou ik zeggen, laat ons weten wat de voortgang is. Dan kan ik ook inschatten of ik moet uitwijken naar een ander mailadres of nog even kan afwachten.

    Dus KPN, doe wat je zegt, en ZEG wat je doet!

    En dan nog dit; Lieve KPN… als jullie me nu even iets eerder getipt hadden en me het advies hadden gestuurd om mijn wachtwoord te wijzigen, dan had ik nu niet in de onzekerheid gezeten.

    Ik zeg maar zo; Waar GEHACKT wordt vallen spaanders!

  18. hier in Amersfoort ……
    kan wel mail versturen maar nog steeds niets ontvangen en ’t is inmiddels al kwart voor 2 …. grrrrrrrrrrrrrrr
    Dit gaat wel erg lang duren !
    En straks rollen er natuurlijk weer tig emails binnen omdat wij internationaal werken en heb je weer uren werk om alles te controleren, lezen, beantwoorden, doorplaatsen etc enz.

    http://www.inGodsveiligehanden.nl
    Forum/Internat.Evang.Mag.:

  19. Gezien de klantgerichtheid en ambities van KPN zal deze ellende financieel beslist gecompenseerd worden, ik verwacht ook niet anders, let maar op!

  20. KPN of de NS kom op zeg, we mogen ons wel blauw betalen voor alle diensten extra betalen voor kpn veilig iedere maand, En nog geen oplossing in het vooruitzicht!!!!
    Dus in Geulle ook geen mail!

  21. voordat ik straks mijn wachtwoord ga wijzigen wil ik graag van KPN horen of mijn gegevens ook zijn gehackt. de 500 lijst zegt mij niets, het kan zijn dat er gegevens van nog veel meer accounts zijn gehackt maar niet online zijn geplaatst. waarom sluit KPN anders 2 miljoen accounts af? allemaal gehackt?

  22. 🙁 nu al meer dan 24 uur geen mail meer van kpn:(
    mag hopen dat alle klanten een vergoeding krijgen op hun rekening!

  23. Nog steeds geen email te ontvangen in Geffen.

    ff ’n poll
    Gehakt maken van:
    0 hackers
    0 KPN
    0 beide

  24. Lijst staat idd op internet, lijkt mij dat er alleen @kpnmail.nl adressen op staan. K…. als je er tussen staat. KPN bedankt weer……………

  25. flink balen. mail doet het NOG STEEDS niet.
    formulieren als bijlage niet in te zien.
    Gaan wij weer terug naar de post (duif) ?
    Hopelijk dit weekend opgelost??!!!!

  26. waarom hierboven een mail adres, ik ontvang er nu al 24 uur toch niks meer ….?

    Wat is er aan de hand?

  27. Assen:
    Laat mij niet lachen zijn wij nu alleen maar afhankelijk van onze e-mail.
    Hebben wij wel eens van improviseren gehoord.
    Pak de telefoon en je kunt communiceren.
    En anders een fax hiermee kun je ook nog communiceren.
    Mensen wij hebben nog stroom waarom klagen wij toch zo.
    Kom op laten wij wel een beetje positief blijven denken.

    • laat je een been afzetten en ga zelf een stukje lopen improviseren! wie de hele dag in bed ligt, zal vast minder problemen hebben dan mensen die belang hebben bij adequate communicatie. sluit je op voordat je praat!

      • Je bent zeer dom met je uitspraak en een persoon met een zeer kort lontje?
        En ik lig absoluut niet de hele dag in bed maar werk ook meer dan 40 uur per week.
        Maar ik weet hoe ik moet improviseren dat schijn jij niet te kunnen.
        Dus let een beetje op je woorden voor je er iets zegt…

    • Als eens geprobeerd om een bedrijf te bereiken via de telefoon vaak is communiceren via de telefoon helemaal niet meer mogelijk.
      En positief blijven denken heb ik al lang genoeg gedaan wat de kpn betreft.

      • Ab het betreurt mij om te lezen dat het met de telefoon ook niet lukt.
        Dan kan ik mij voorstellen dat je de moed in de schoenen zakt.
        Dan heb ik nog geluk hier in Assen, dit is bij mij gelukkig nog wel mogelijk.
        Moet overigens zeggen ben al jaren bij de KPN heb dit in al die jaren nog nooit meegemaakt.

  28. Ik ben een sukkel! Ik ben al tijden van plan om bij dit slechte bedrijf weg te gaan, heb al een keurig domein geregisteerd voor een nieuw mailadres en ik ben tegen beter weten ik nog klant bij KPN! Dat gaan we nu echt veranderen, als zo’n techno gigant zijn zaken niet voor elkaar heeft wil ik niets meer met ze.
    Dubbel schandaal: beveiliging amateuristisch geregeld en vervolgens de zaak gewoon sil laten liggen. Sind gistermiddag 14.00 uur al geen mail, dat is bijna 24 uur! Intens schandalig. En de bonussen???

    • Ga naar de site Pastebin.com en zoek daar naar KPN Hack Proof.
      Als het goed is vind je daar de beruchte lijst en kan je zien of jij ook een van de slachtoffers bent.

Reageren is niet meer mogelijk.