10 feb

Storing KPN mail (opgelost)

Na de recentelijk voorgaande storing, lijkt KPN wederom problemen te hebben met haar mail systemen. Ondervindt u (wederom) problemen met KPN mail? Hieronder graag een reactie met meer info.

Update 16:50 uur
Hackers blijken gegevens van 500 KPN gebruikers, zoals wachtwoorden en andere gevoelige gegevens, online te hebben gezet. De oorzaak ligt bij het opslaan van de wachtwoorden op één van haar systeem door KPN in zogenaamde plain text, wat neerkomt op een tekstbestand. KPN heeft daardoor zelf alle servers offline gehaald. Geen exacte verklaring van KPN tot nu toe.

Update 17:25 uur
KPN heeft een eerste korte update gegeven omtrent de inbraak op haar systemen, die geleid hebben tot het offline halen van de mail servers.

“De webmail van KPN is uit voorzorg uit de lucht gehaald om reden dat vermoedelijk klantgegevens online zijn gezet. Dit wordt nader onderzocht en uitgezocht, ook in het kader van de opsporing en het onderzoek dat sinds 27 januari loopt.”

Update 20:45 uur
Het blijft stil rond KPN. Er wordt niet aangegeven, waar KPN momenteel aan werkt en hoe lang dit nog gaat duren.

Update 22:15 uur
In het programma Nieuwsuur heeft een woordvoerder van KPN zojuist gemeld, dat de uitgaande mail binnen een uur weer operationeel moet zijn

Update 23:15 uur
De officiële reactie van KPN vanavond op NOS.

Update 23:35 uur
KPN meldt dat alle mail systemen zo spoedig als mogelijk hersteld worden, maar heeft geen oplostijd aangegeven. Om alle risico op misbruik te vermijden, raadt KPN klanten aan om hun huidige password niet meer te gebruiken. Ook niet voor andere internetdiensten zoals bijv. Facebook, Marktplaats en internetbankieren.

Update zaterdag 11 februari, 11:30 uur
Er lijkt nog geen beweging in de mail te zitten na de laatste berichtgeving. KPN had eerder beloofd rond 09:00 mail weer werkend te hebben. KPN plaatst momenteel extra capaciteit bij, om straks wachtwoord aanpassingen van klanten te kunnen verwerken. In de loop van de dag moet mail weer volledig functioneren. Hou de reacties hieronder van andere gebruikers vooral in de gaten. Die zijn uiteindelijk het meest actueel.

Update zaterdag 11 februari, 14:15 uur
KPN test momenteel de capaciteit, welke nodig is om de aanstormende hoeveelheid te kunnen verwerken. Laatste tests gaven echter aan, dat de huidige extra capaciteit niet voldoende is voor het verwachte volume aan e-mail berichten. KPN is momenteel bezig, om dit op het benodigde niveau te krijgen.

Update zaterdag 11 februari, 16:45 uur
De storing heeft zonet de 24 uur gepasseerd, maar de mail (zowel ophalen als versturen) lijkt nu op gang te komen.

Update zaterdag 11 februari, 19:00 uur
Mail moet nu weer werken. Ook webmail is door KPN opengezet. Nogmaals, het wordt met klem aangeraden uw wachtwoord direct te wijzigen. Het wijzigen van uw wachtwoord kunt u op deze pagina regelen.

Update zaterdag 11 februari, 19:15 uur
Opmerkelijk nieuws is zojuist gepubliceerd. De lijst met gebruikers, welke vrijdag op het internet verscheen, zijn niet bij KPN vandaan gestolen. Het gaat om klanten van een verkoper in babymaterialen. Meer hierover vindt u in dit artikel.

Update zondag 12 februari, 16:30 uur
De pagina voor wijzigen van het wachtwoord lijkt sinds openstelling traag en slecht bereikbaar. Mensen die nog geen wachtwoord hebben gewijzigd, wacht dit nog even tot morgen af. KPN zal daarnaast ergens morgenmiddag een formulier beschikbaar stellen, om klachten en schademeldingen in te dienen. Zodra het formulier beschikbaar is, zal de link naar het formulier hier verschijnen.

Update maandag 13 februari, 15:50 uur
KPN heeft zojuist het schade formulier open gesteld voor alle gedupeerden, welke aantoonbare schade hebben geleden door de storing. Gebruikers kunnen hun claim tot 15 maart indienen. Het indienen kan op twee manieren:

1. Het online formulier [Klik Hier]
2. Per post [Klik Hier]

1.294 reacties op deze storing:

  1. Het is zaterdag 10 febr 16.30 uur.
    Nog steeds geen mail kunnen gebruiken.
    Het wordt langazamerhand wel tijd.
    Wanneer komt de mail.
    Wanneer kan ik hem weer dringend gebruiken.
    Ik ben een druke verenigings mens en doe bijna alles via de mail en op dit moment heb ik hem heel heel dringend nodig.
    Wanneer , wanneer, wanneer kunnen we weer

  2. nu al meer dan een dag geen mail kunnen ontvangen en verzenden. Te bizar voor woorden ! Hoe lang nog !!

  3. Hier in Sint-Michielsgestel ook nog geen mailontvangst, behalve spam van zogenaamde banken…… Vreemd!!!!..

  4. Het is nu Zaterdag 16.20 uur en nog steeds geen mail mogelijkheid.
    Je kunt WEL tegen betaling bellen met KPN , dat is lekker ….fout maken en toch betaald krijgen !!
    Daar kwam ik trouwens ook niet verder .

    Ik heb KPN telefoon , maar dat weten ze blijkbaar zelf niet te vinden om even te bellen of voicemailen etc.

  5. nu tien over 4 nog geen mail te ontvangen kan er zelfs geen een verzenden mijn winkel draaid door maar klanten kkunnen mij niet bereiken hopelijk wordt t nu gauw opgelost baal er enorm van aan de andere kant heb ik nog nooit geen problemen met kpn gehad dus echt klagen mag ik niet en ik zit in Huizen NH ben vast als laatste gefikst hahaha

  6. nu tien over 4 nog geen mail te ontvangen kan er zelfs geen een verzenden mijn winkel draaid door maar klanten kkunnen mij niet bereiken hopelijk wordt t nu gauw opgelost baal er enorm van aan de andere kant heb ik nog nooit geen problemen met kpn gehad dus echt klagen mag ik niet

  7. Update zaterdag 11 februari, 14:15
    KPN test momenteel de capaciteit, welke nodig is om de aanstormende hoeveelheid te kunnen verwerken. Laatste tests gaven echter aan, dat de huidige extra capaciteit niet voldoende is voor het verwachte volume aan e-mail berichten. KPN is momenteel bezig, om dit op het benodigde niveau te krijgen. Je zou toch zeggen na twee uur dat ze nu wel weten hoe het staat met de capaciteit en wanneer ze deze wel hebben met een eigen internet zaak kost dit voor mij een hoop geld en dan maar proberen te overleven.

  8. Hier in helmond is het ook raak ik heb hetnet van de kpn en kon gisteren geen mail verzenden en ontvangen en nu momenteel kan ik wel verzenden maar niet ontvangen.
    Wat een gedoe allemaal je word er doodziek van

  9. Zeker lastig
    Maar van de andere kant geeft het ook gelijk aan, hoe afhankelijk we tegenwoordig van mail zijn geworden.

  10. Hierbij wil ik deze site enorm bedanken voor alle inzet van de afgelopen (en helaas nog de komende uren zoals het nu lijkt)! Jullie hebben de taak van KPN helemaal overgenomen en de klanten WEL op de hoogte gehouden. Een hele dikke pluim!!!

  11. Vind t toch lastig, dat de mail het niet doet! Dacht eerst, ach dat komt wel weer… Weet iemand toevallig waar die lijst met gegevens op internet te vinden is? Wil wel weten of ik er op sta eigenlijk.

  12. ’t Is altijd hetzelfde liedje:” Veel beloven en zo weinig mogelijk doen, maar wel veel geld vangen!” Iedere keer verhogen ze je abonnementskosten en verlagen ze de service lijkt het wel.

  13. Hoe weet je nu of je op die lijst van 500 voorkomt, waarvan de gegevens openbaar gemaakt zijn?

    • even kijken of je naam er in voorkomt. Alfabetische volgorde. Maar geen 100% zekerheid want is dit de gehele lijst wel?…..

  14. Om moe van te worden dit. Natuurlijk heeft KPN tijd nodig om te herstellen maar dit is natuurlijk niet zo best voor t bedrijf en voor ons…. wat denk je straks als t weer in de lucht gaat…hoeveel mails..hopelijk kunnen ze de capaciteit aan.
    Anders moeten ze in gedeeltes weer in de lucht gaan en niet de 2 miljoen in 1 x..
    Het zal mij benieuwen hoe KPN hier uit komt… en wij..

  15. nou nou weer een zootje bij kpn kunnen hackers nog niet eens aan
    en hoe lang gaat het nog duren
    ik overweeg om over te stappen

  16. nou nou het is nu 15.50 en de mail doet het
    nog steeds niet.
    al van gistermiddag 16.30 werkt mijn mail niet
    zou het vandaag nog wel opgelost worden?
    ben benieuwd hoe ze het gaan oplossen met de rekening

  17. Kom terug van vakantie en wat denk je, geen mail te ontvangen of te versturen.
    Het kan altijd gebeuren maar dit duurt wel heel erg lang

  18. Hoe lang gaat dit nog duren, en wat belangrijker is wie gaat mij de schade vergoeden? Kan dus nog steeds geen kant op.
    De updates van de KPN zijn toch ook treurig. Alles wijst erop dat ze het nog niet voorelkaar krijgen. Beste KPN los het z.s.m. op.

  19. Kalm aan mensen! Ga lekker schaatsen, na morgen kan je weer fijn sociaal met je beeldscherm bezig. Want dan is het echt wel opgelost.

    Ik ben blij dat KPN uiteindelijk (das wel een beetje jammer, het is ietwat laat! ) zijn verantwoording heeft genomen en met deze dratische maatregel is gekomen.

    Het komt echt wel goed hoor! Neem een warme choko en houd de moed erin.

    • wat een slap optimisme, heb je KPN nou nog niet in de smiezen?
      Ben al 26 hun klant en heb al velen malen problemen met KPN gehad, maar dit slaat werkelijk alles!

      Klant minder, zal niet de enige zijn

      geniet van de choco 🙂

      • Ik ben ook al ruim 25 jaar klant en heb eigenlijk nooit problemen.
        Wat er nu gebeurt is geen storing, maar een preventieve maatregel die wat subtieler had kunnen worden opgelost mogelijk in een eerder stadium.

        Uiteindelijk doen ze wat ze doen moeten….

        Ben erg blij met deze positief uitpakkende hack actie. Een lintje voor die lui.

    • En al is het morgen nog niet opgelost. Er zijn toch wel belangrijker dingen in het leven dan e-mail. Waar maken mensen zich druk over! Als je nou een been kwijt bent of zo …

      We leven hier wel een beetje in een land van snel ontevreden mopperkonten. “Wat de mensen bezielt … ze hebben geld teveel … ze leven in overvloed, en toch zijn ze allemaal ontevreden … de mensen klagen met een bek vol vreten.” (Maarten ’t Hart, Een Deerde In Lokkend Postuur, 2000, Arbeiderspers)

  20. Naïef en bijna onnozel te noemen, deze slechte beveiliging tegen hackers.
    Als KPN zou je moeten weten dat dit soort oorlogen in cyberspace 24/7 gaande zijn.
    Suggestie: Winst niet in bonussen en zelfverrijking directie steken, maar in permanente upgrading van beveiliging.

  21. Wat een stelletjes zeikerds lopen hier rond… Bij mij funktioneert de KPN al jaren naar volle tevredenheid… Dus hier doe ik niet moeilijk over, mijn fiets is ook wel eens stuk…

    • FFFF dimme hé, die kpn geeft niets dan ellende. Zij hebben vaker rotzooi dan dat mijn fiets dat heeft

  22. KPN is de arrogantie al voorbij; eerst alle tarieven verhogen, vervolgens vergeten zelf security updates te doen en compleet in onmacht bij het oplossen. Die Scheepsbouwer was een zakkenvuller, deze Blok is een arrogante bal, maar ook nog compleet incompetent.
    KPN staat voor:
    Klantonvriendelijk
    Poen graaien
    Nul competentie

  23. let maar op mijn woorden de mail zal vandaag niet online komen!!!

    kpn zal wel weer met een ander smoesje komen

  24. Ik zit nu dus al bijna een dag zonder email van kpn, ik stap dus ook maar over naar gmail ofzo. Ik hoop wel dat er een schadevergoeding inzit voor webwinkeltjes e.d.

  25. Dit is toch echt te idioot,….
    Het duurt nu al meer dan een compleet etmaal,… en behalve die laatste updute over de storing van 09:00 vanmorgen weer geen enkele info over hoe lang het nog duurt.

    Laten we het KPN iets makkelijker maken en met alle 2 miljoen email adressen naar een andere provider verhuizen!!

    • ik ben het volkomen met je eens, en ik ga dit ook zeker doen.
      Ben het nu toch echt goed zat aan het worden, niet alleen met dit schandalige gebeuren, maar zovelen malen voorheen

      KPN wist alles al en heeft ons gewoon belazerd

  26. zal me benieuwen hoe de kpn het oplost met de rekening.
    krijgen alle kpn klanten straks een compensatie ?
    anders moeten alle klanten een claim indienen ,bv een korting op de rekening

  27. KPN geef mensen voortdurend actuele informatie en blijf dat doen tot dit is opgelost. Mensen hebben recht en behoefte om te weten wat ze kunnen verwachten. Deze stilte brengt naast het ongemak van geen mail kunnen ontvangen veel ergenis.

  28. al sinds 2 dagen geen emeilverkeer meer binnen te krijgen. Is er zicht op oplossing van de storing ?

    • Is 24 uur geen mail ontvangen een reden mensen de dood toe te wensen? Dat lijkt me toch wel behoorlijk buiten proportie.

  29. Krijg nog steeds geen mail binnen…….en versturen dus ook niet, zelfs niet dit berichtje……;(

  30. De smoezen, het gedraai en het telkens weer met een ander verhaal komen waarom de beloofde livegang er nog altijd niet is, door KPN, is haast klassiek te noemen.
    We hebben hetzelfde al vele malen gezien, bij VKblog, Web-log en nu hier weer.

    Altijd hetzelfde.

Reageren is niet meer mogelijk.