15 jan

Coloverhuizing – Router/Loadbalancer

— Colocatie verhuizing —
De dienstverlening van de volgende services wordt kortstondig onderbroken.
Deze werkzaamheden houden onder meer verband met de interne
serververhuizingen die al enige tijd gaande zijn. Ten gevolge van deze
werkzaamheden zullen onderstaande diensten kort (15 minuten) worden
onderbroken tijdens dit onderhoudsvenster:

* Twee legacy Windows-webservers (cusabo.bit.nl en cayuga.bit.nl)
* Mailman listserver (seneca.bit.nl)
* (Economy DSL) DHCP-server (puyallup.bit.nl)
* PostgreSQL database-server (pala.bit.nl)

— Router en Loadbalancer —
Verder zijn er een tweetal netwerk changes geplanned, die enige
toelichting vereisen. In ons datacenter is recentelijk een tweede
access-switch (een Cisco Catalyst 6509) geintroduceerd, omdat de
eerste de meeste poorten in gebruik heeft. Door het gebruik van deze
tweede switch zijn we in staat een operationeel risico te verkleinen.
We zullen een van onze twee redundante Juniper Routers en een van
onze twee redundante F5 Loadbalancers aan sluiten op de tweede switch.
Bij een eventuele calamiteit van de primaire switch, zullen
loadbalanced diensten nog steeds via de backup router/loadbalancer
ontsloten worden.

Bij de verplaatsing van de router en loadbalancer van ‘rbfs’ naar
‘rbfs2’, is geen downtime gemoeid, immers, er gaat normaal gesproken
geen verkeer over de backup router en loadbalancer.

Uiteraard zullen we er alles aan doen om de overlast voor onze klanten
zoveel mogelijk te beperken. Mocht u vragen hebben over dit onderhoud, neemt
u dan gerust contact op met onze afdeling customer care, door te bellen
naar 0318-648688 of een e-mail te sturen aan .

13 apr

Storing ATM-netwerk bbned

Op dit moment is de storing nog niet opgelost. BBned heeft vannacht zijn backbone geupdate. Hier is helaas een fout geconstateerd nadat alle lijnen zijn gemigreerd. Op dit moment is BBned bezig met behulp van Cisco het probleem op te lossen. Helaas kunnen zij ons geen tijd afgeven wanneer het probleem is opgelost.

Op dit moment verzoeken wij alle klanten die ivm met de storing geen connectivity hebben in te bellen met hun loginnaam en password naar 06760-24865.

Indien u deze gegevens niet voorhanden heeft kunt u contact opnemen met de afdeling Customer Care , 0318-648688.

Onze excuses voor het ongemak.

21 dec

Storing op Bbned Bitstream DSL verbindingen

Het volgende bericht is zojuist binnengekomen van Bbned:

“At the moment we still experience a degraded performance on some of our Bitstream orders. (2% of our Bitstream Customers) We experienced a similar problem 6 weeks ago. The temporarily solution, we provided back then, did not meet our expectations. The Cisco development team and bbned are still investigating what is causing the problem”.

09 nov

Storing op BITstream verbindingen

Om problemen te voorkomen zijn alle lijnen met problemen verlaagd naar een snelheid van 1024/1024. Deze snelheid geeft geen problemen en is er in ieder geval een mogelijkheid tot een stabiele verbinding. BBned is druk aan het onderzoeken samen met Cisco en KPN waar het probleem ligt.

BBned schrijft hierover :

Meanwhile there are two workarounds available:

– Reduce of the bandwidth.
– Adjusting the quality parameters of the connection.

So far one of both workarounds has resulted that each problem has changed in a workable situation.

It can clear be that bbned do not consider this situation desirable, because these lines do not meet the specifications which you have ordered at bbned.

The research, in association with Cisco TAC, is still in full proces.
Yesterday the problem has been reproduced on one of the test-lines of bbned .
This means that we are no longer depend on operational lines for the problem-analysis.
At this moment the research team of bbned and the Cisco TAC specialists are busy with the analysis of logs that have been obtained as a result of the problem on the test line.

08 nov

Storing op verschillende DSL lijnen, wel linesync maar geen verkeer mogelijk

BBned heeft bekend gemaakt dat er op verschillende lokaties in het land problemen zijn met verkeer afhandeling. Er is wel linesync echter er is geen verkeer mogelijk. Indien u problemen ondervindt, gelieve dit aan ons te melden zodat wij de nodige acties kunnen ondernemen.

Bbned schrijft :

We are currently experiencing problems in our network. Because of these problems there is a possibility that customers cannot send and receive data. At this moment it is not clear what the cause of this outage is and we are unable to determine the exact impact. The outage is currently being investigated by a team of specialists of bbned and Cisco.

The symptoms are: Linesync, but not being able to send and receive data. The outage started around 6 o’clock.

bbned has created a workaround (recreating the ATM PVC on our ATM network) that we can apply to every single connection/order which will restore functionallity.

We have created an emailadress to which you can send lists of ordernumbers which are affected by this outage. If you send us lists of affected ordernumbers via this e-mail address we will apply the workaround and confirm this by e-mail.

The e-mail address you can use is: [email protected]

Affected locations : Unknown
Affected services : All
Symptoms : Linesync, but not being able to send and receive data.

Start time of outage : 05:50
Outage resolved : unknown

Outage reason : Unknown, under investigation

19 jan

Kort VRRP onderhoud

Vannacht om 02.00 wordt er een kort VRRP onderhoud ingeplanned. Ondanks dat deze melding behoorlijk kortdag is, wordt niet verondersteld dat er enige impact is voor klanten connectivity. We zullen de twee Junipers, nu ze voorzien zijn van een nieuwe firmware voorzien van VRRP interfaces. Hierbij wordt verwacht dat een (1) type hardware, de Cisco
Arrowpoint, mogelijk problemen ondervinden. De virtuele interfaces zullen geen problemen ondervinden dus de dienstverlening komt niet in gevaar.

17 jul

spoedonderhoud dsl routers

In verband met een software-fout in alle Cisco routers gaan wij vandaag alle routers van klanten met een DSL aansluiting upgraden. U kunt hiervan hinder ondervinden; per router zal er een outage van ongeveer 5 minuten zijn.

17 jul

Upgrade DSL modems

Recentelijk is een programmeerfout ontdekt in de Cisco IOS versies die onze DSL klanten, met een Cisco SOHO77 of SOHO78, draaien.

Cisco heeft een patch uitgebracht, die we uit voorzorg willen toepassen op de IOS versie in de DSL routers. Hiervoor zullen we op voorhand telefonisch contact leggen met de klanten die voor upgrade in aanmerking komen.

Voor meer informatie verwijzen we u naar het security bulletin van Cisco.

13 mei

Packetloss van/naar xDSL netwerk

Na onderzoek is Enertel tot de ontdekking gekomen dat het probleem bij BBNed zit en heeft men hierover contact opgenomen met NOC van BBNed. BBNed heeft na overleg met Cisco enkele queues aangepast. Het probleem lijkt te zijn opgelost, maar voordat we dat definitief vaststellen willen we later op de ochtend als het wat drukker is op het netwerk nog wat tests uitvoeren.

04 nov

Ingebruikname Juniper IP core

De afgelopen weken is in ons test laboratorium de nieuwe IP core, bestaand uit Juniper routers, geinstalleerd. Hierbij hebben we nog even gewacht op een nieuwe release van het besturingssysteem JunOS 5.5R1.2 wat afgelopen week is binnengekomen.

In de nacht van dinsdag op woensdag zullen we deze Junipers in het netwerk opnemen en de productie van de Cisco infrastructuur op de nieuwe infrastructuur overzetten. De WDM verbinding en layer2 switches waren reeds in een eerder onderhoud in gebruik genomen.

Woendag nacht om 02.00 zullen we beginnen aan de omschakeling. In principe kan dit vrij eenvoudig. De Juniper router wordt vantevoren in Amsterdam opgehangen en geconfigureerd. Rond 02.00 zullen we de fiber verbinding naar de AMS-IX verbreken en de productie omschakelen naar de Juniper.

Daarna, rond 04.00 zullen we in Ede hetzelfde doen. Daar plannen we tegelijk de ingebruikname van een tweede gigabit verbinding, waarna de totale capaciteit van Business Internet Trends tussen Ede en Amsterdam maar liefst 2x Gigabit en 1x 155 Mbps (dus 2155 Mbps) wordt!

DSL klanten kunnen tussen 02.00 en 05.00 enkele korte serviceonderbrekingen ondervinden. De colocatie klanten zullen van de omschakeling in Amsterdam geen hinder ondervinden. De omschakeling in Ede zal wel een korte onderbreking ten gevolge hebben. We verwachten per onderbreking niet langer dan 10 minuten connectiviteit te missen.