12 feb

Onderhoud rtr1.gs.network.nxs.nl 19-02-09 02:00h

Het oorspronkelijke onderhoud van vorige week heeft, door omstandigheden, niet plaats kunnen vinden. Dit onderhoud zal als nog worden uitgevoerd in de nacht van woensdag 18 februari op donderdag 19 februari. Het oorspronkelijke bericht staat hieronder:

— Oorspronkelijk bericht onderhoud GS —

De router op Global Switch (rtr1.gs.network.nxs.nl) loopt tegen het maximum van haar geheugen aan. Deze router zullen wij vervangen door een Juniper M10 met twee keer zoveel geheugencapaciteit.

Het onderhoud zal in nacht van woensdag 11 op donderdag 12 februari plaatsvinden. Onze engineers starten om 02:00h en zullen uiterlijk eindigen om 05:00h. Tijdens dit onderhoud zal er geen downtime plaatsvinden. Wel kunt u andere routes van ons verwachten dan u normaliter gewend bent.

— Einde oorspronkelijk bericht —

03 feb

Onderhoud rtr1.gs.network.nxs.nl 12-02-09 02:00h

De router op Global Switch (rtr1.gs.network.nxs.nl) loopt tegen het maximum van haar geheugen aan. Deze router zullen wij vervangen door een Juniper M10 met twee keer zoveel geheugencapaciteit.

Het onderhoud zal in nacht van woensdag 11 op donderdag 12 februari plaatsvinden. Onze engineers starten om 02:00h en zullen uiterlijk eindigen om 05:00h. Tijdens dit onderhoud zal er geen downtime plaatsvinden. Wel kunt u andere routes van ons verwachten dan u normaliter gewend bent.

09 jan

Storing bij XS4All door uitval router

Bericht afkomstig van Webwereld.

– Zo’n 25.000 XS4All-klanten hebben sinds vanochtend geen internet of voip meer. Een grote router in het netwerk heeft het begeven.

Volgens de woordvoerder betreft het een grote Juniper-router in het belangrijkste datacentrum van XS4All die het ATM netwerk verbindt met het internet. “Die ging vanochtend down en wilde niet meer rebooten. Samen met de leverancier zoeken we naar de oorzaak.” Het is nog onbekend of het probleem hard- of softwarematig van aard is.

Maximaal 25.000 abonnees, verspreid over het land, hebben sinds vanochtend geen internetverbinding meer. “Dat is de maximale capaciteit van die routers. Er zijn volgens XS4All geen zakelijke klanten getroffen door de storing.

De storing heeft geen betrekking op het KPN-netwerk, zoals abusievelijk op de site van XS4All wordt gemeld.

Grootste storing ooit

In mei vorig jaar werden KPN en XS4All getroffen door de grootste netwerkstoring ooit in Nederland. Door een bug in de software van raakten de ATM-switches van KPN één voor één overbelast, als vallende dominostenen. Het duurde dagenlang voordat het netwerk weer stabiel was.

UPDATE: Inmiddels is de storing verholpen en kan iedereen weer online, meldt de provider. Over de precieze oorzaak kan de woordvoerder geen mededelingen doen.

16:06 : Storing verholpen

27 feb

Spoedonderhoud aan Juniper routers

Op vrijdagochtend 29 februari a.s. zullen wij tussen 0.00 en 1.30 uur spoedonderhoud uitvoeren aan onze Juniper core routers.

Naar aanleiding van een tweetal storingen in de afgelopen week is gebleken dat er een bug in de huidige softwareversie van onze twee Juniper core routers zit.

Tijdens dit onderhoud zullen wij een voor een deze routers voorzien van een nieuwe software versie waarin dit probleem verholpen is. Gedurende de upgrade functioneert een router niet, internetverkeer zal daarom tijdens een upgrade via de andere router omgeleid worden. Wel is het mogelijk dat u bij het omschakelen tussen de routers een korte onderbreking van internetverkeer ondervindt.

Mocht u vragen of opmerkingen hebben naar aanleiding van dit onderhoud, dan kunt u contact opnemen met onze afdeling Customer Care via 0318 648 688 of via [email protected].

21 sep

Onderhoud aan netwerk, servers en telefooncentrale

Onderhoud

Geachte relatie,

Op donderdagochtend 27 september zullen wij tussen 0.00 en 7.00 uur
onderhoud uitvoeren aan ons netwerk, de telefooncentrale en een aantal
servers:

Voor de implementatie van ons nieuwe 10 Gigabit netwerk zullen wij een
aantal aanpassingen gaan maken in de routering van het internetverkeer.
Tijdens dit onderhoud zullen de transit verbindingen met KPN Eurorings
en GlobalCrossing verhuizen naar een van onze nieuwe Juniper routers.
Aangezien BIT meerdere transit- en exchange verbindingen heeft zal dit
naar verwachting geen onderbreking in uw internetverbinding opleveren.
Tevens worden de nieuwe routers voorzien van een nieuwe software
release. Ook dit levert geen onderbreking op.

Een aantal servers zal een upgrade van het operating system
krijgen, waardoor diensten op deze servers gedurende korte tijd
onbereikbaar kunnen zijn:
* stats.bit.nl (een van onze statistiekenservers), tijdens deze upgrade
worden grafieken mogelijk niet bijgewerkt;
* ftp.bit.nl en ftp://ftp.bit.nl/);
* mailman.bit.nl (de mailinglist server);
* dhcp.bit.nl (de DHCP server voor economy DSL verbindingen), hierdoor
kunnen economy DSL lijnen gedurende korte tijd geen DHCP lease krijgen;
* mysql.bit.nl (Mysql voor verschillende BIT interne zaken);
* mysql4.bit.nl (Mysql voor het shared Unix platform);
* faxd.bit.nl (de server waarop wij faxen ontvangen), gedurende deze
upgrade zullen wij korte tijd geen faxen kunnen ontvangen;
* syslog.bit.nl (logging server);

Onze telefooncentrale zal vervangen worden door een nieuwe machine.
Telefonie zal onbereikbaar zijn, waardoor het melden van storingen en
toegangsverzoeken tijdelijk niet mogelijk is via ons normale
telefoonnnummer.
Wij vragen u tijdens dit onderhoud met storingen of toegangsverzoeken te
bellen naar het nummer dat wij hebben ingericht voor noodgevallen:
026-3724617.

Mocht u vragen hebben naar aanleiding van dit onderhoud, dan kunt u
contact opnemen met onze Customer Care afdeling via 0318 648 688 en via
[email protected].

Onze excuses voor het ongemak.

27 jul

Onderhoud aan loadbalancers, mailtplatform en netwerk

Geachte relatie,

Op donderdagochtend 2 augustus zullen wij tussen 0.00 en 7.00 uur
onderhoud uitvoeren aan ons mailplatform, onze loadbalancers en ons
netwerk.

Het onderhoud aan het mailplatform is de eerste grote stap in het
vernieuwen van ons mailplatform. Deze vernieuwing heeft als doel de
schaalbaarheid van ons platform te vergroten en die dienstverlening te
verbeteren. Tijdens het onderhoud zullen de volgende maildiensten
verminderd beschikbaar zijn:

  • smtp.bit.nl (de servers voor het versturen van email)
  • pop3.bit.nl (de servers voor het ophalen van email via POP)
  • imap.bit.nl (de servers voor het ophalen van mail via IMAP)
  • service.bit.nl (de service pagina voor mail instellingen)

De volgende servers worden ook geupdate; dit zal geen invloed hebben op
beschikbaarheid van deze diensten:

  • ms1.bit.nl (de servers voor virusscanning)
  • spam platform (de servers voor spamscanning)
  • webmail.bit.nl (om mail via uw webbrowser te lezen)

Tijdens deze gehele upgrade zal er geen mail verloren gaan.

Wij gaan de F5 loadbalancers verhuizen naar centrale switches in ons
access netwerk. Tijdens deze verhuizing zullen wij enkele malen
overfalen tussen de loadbalancers.

Voor de implementatie van ons nieuwe 10Gigabit netwerk zullen wij een
aantal aanpassingen gaan maken in de routering van internetverkeer. Als
gevolg hiervan zullen er korte onderbrekingen van maximaal 1 minuut zijn
voor een deel van de colocated servers op BIT-1 en BIT-2. Tevens zullen
wij onze transit verbinding met Cogent en een van onze NL-ix
verbindingen verhuizen naar een van onze nieuwe Juniper routers.
Aangezien BIT meerdere transit- en NL-ix verbindingen heeft zal dit geen
onderbreking in uw internetverbinding opleveren.

Mocht u vragen hebben naar aanleiding van dit onderhoud, dan kunt u
contact opnemen met onze Customer Care afdeling via 0318 648 688 en via
[email protected].

Onze excuses voor het ongemak.

08 mrt

Noodonderhoud aan core router jun1.galilei

In overleg met Juniper zullen wij op vrijdagochtend, 9 maart tussen 5.30 uur en 7.00 uur opnieuw een aantal tests uitvoeren en hardware onderdelen vervangen aan core router jun1.galilei.network.bit.nl.

Er wordt geen downtime verwacht dankzij de redundante opstelling van
jun1.galilei en jun1.kelvin.

Mocht u vragen hebben naar aanleiding van dit onderhoud dan kunt u
contact opnemen met onze Customer Care afdeling op 0318 648 688 of via
[email protected].

20 feb

nood-onderhoud jun1.galilei.network.bit.nl

nood-onderhoud

Naar aanleiding van het nood-onderhoud aan een van onze routers waarover
wij u eind vorige week berichtten zullen wij op donderdagmorgen, 22
februari wederom onderhoud aan deze router moeten uitvoeren.
Reden hiervoor is dat Juniper heeft laten weten dat de problemen die wij
ondervinden waarschijnlijk komen door een hardwarestoring.
We zullen op donderdagmorgen tussen 06:00 en 06:30 een onderdeel van
jun1.galilei vervangen waardoor de problemen verdwenen zouden moeten
zijn.

Er wordt geen downtime verwacht dankzij de redundante opstelling van
jun1.galilei en jun1.kelvin.

Mocht u vragen hebben naar aanleiding van dit onderhoud dan kunt u
contact opnemen met onze Customer Care afdeling op 0318 648 688 of via
[email protected].

10 nov

Netwerkonderhoud

Netwerkonderhoud
Op vrijdagochtend 17 november zullen wij tussen 1.00 uur en 5.00 uur
netwerkonderhoud uitvoeren. In dit onderhoud zullen wij een aantal
wijzigingen in ons netwerk aan gaan brengen als laatste stap om BIT-2
netwerktechnisch onafhankelijk maken van BIT-1:

  • De backup F5 loadbalancer zal verhuisd worden van BIT-1 naar BIT-2.
    Aangezien deze loadbalancer in standby mode staat, verwachten wij dat
    dit geen invloed zal hebben op diensten die via onze loadbalancers
    lopen. Deze loadbalancer zal 30 tot 60 minuten offline zijn.
  • De backup core Juniper router (jun2.kelvin.network.bit.nl) zal van
    BIT-1 naar BIT-2 verhuisd worden. Netwerkverkeer zal via de andere core
    router (jun1.kelvin.network.bit.nl) gaan, waardoor we geen onderbreking
    in het netwerkverkeer verwachten. Naar verwachting zal de router 30 tot
    60 minuten offline zijn.
  • De newsserver news.bit.nl wordt verhuisd van BIT-1 naar BIT-2. Naar
    verwachting zal de newssetup ongeveer 2 uur onbereikbaar zijn
  • We zullen onze core netwerk-ring tussen onze lokaties in Amsterdam en
    BIT-1 openbreken om BIT-2 op deze ring aan te sluiten. Hiervoor zullen
    wij de backup verbinding tussen Ede en Amsterdam tijdelijk buiten
    gebruik stellen om een core switch naar BIT-2 te verhuizen.
  • We zullen onze interconnectie met BBned verhuizen van BIT-1 naar
    BIT-2. Hierdoor zullen DSL verbindingen gedurende 30 tot 60 minuten
    onbruikbaar zijn.
  • Onze telefonie interconnectie zal verhuisd worden naar BIT-2,
    waardoor alle telefonie en onze inbelvoorziening gedurende 30 tot 60
    minuten buiten gebruik zullen zijn.

Samengevat verwachten wij dus behalve voor DSL-verbindingen, telefonie
en de newsserver geen onderbreking in onze dienstverlening dankzij de
redundantie in ons netwerk. Uiteraard streven wij ernaar om de overlast
van dit onderhoud tot een absoluut minimum te beperken.

Mocht u vragen hebben over dit onderhoud, dan kunt u contact opnemen met
onze afdeling Customer Care, via 0318-648688 of [email protected].

14 jul

Groot Netwerkonderhoud

In verband met de constante groei van het BIT netwerk en de naderende
ingebruikname van het datacenter aan de Galileilaan in Ede, zullen we
enkele belangrijke veranderingen doorvoeren in het netwerk rondom de
colocatie aan de Kelvinstraat. De volgende zaken zullen in het
onderhoudsvenster in de nacht van dinsdag op woensdag de 19e tussen
02:00 en 05:00 worden uitgevoerd:

  • RBFS (de hoofd-switch in de colocatie op de Kelvinstraat) zal worden
    geupgrade van CatOS naar IOS. We draaien reeds jaren IOS op alle
    overige switches. RBFS is 1021 dagen, 17 uur, 55 minuten up.
  • De beide Junipers in Ede zullen worden geupgrade naar aanleiding van
    een recentelijke security bulletin. De Amsterdamse routers zijn reeds
    geupgrade.
  • Ingebruikname van RSTP in plaats van STP (zie hieronder)
  • Verplaatsing van de VTP master naar een nieuwe access switch.

We laten deze vier acties tegelijk uitvoeren, zodat de downtime beperkt
is. Met de conversie tussen CatOS en IOS is een configuratie conversie
nodig. Deze conversie en upgrade voeren we feitelijk vantevoren uit op
een spare switch, waardoor de downtime beperkt kan blijven tot een (1)
reboot van de RBFS switch. De hersteltijd na reboot is oneveer 15
minuten en wordt stipt om 02:00 ingezet. Alle aangesloten apparatuur in
Ede is onbereikbaar tijdens de reboot, die gelijkvalt met de Juniper
upgrade.

We zullen meerdere RBFS’en in een ring opnemen, om het nieuwe pand te
kunnen voorzien van een redundant netwerk. Dankzij de upgrade van CatOS
naar IOS kunnen we rapid-spanningtree gaan gebruiken, welke een betere
hersteltijd heeft dan het klassieke spanningtree.

Tussen 02:00 en 02:30 is er geen of sterk beperkte connectiviteit
beschikbaar in de Kelvinstraat. Dit betreft alle BIT klanten.

Mocht u vragen hebben naar aanleiding van dit onderhoud,
kunt u uiteraard contact opnemen met onze afdeling customer care,
bereikbaar op telefoonnummer 0318 648688, of per e-mail naar
.