18 okt

Storing landelijk politienummer

begintijd rond 13:00

eindtijd onbekend

In de loop van de middag is er bij de Politie een landelijke storing ontstaan op het landelijke politienummer 0900-8844. Het noodnummer 112 is nog wel bereikbaar. Ook de opsporingstiplijn en het meldpunt voor dierenmishandeling zijn door deze storing getroffen.

Mensen worden opgeroepen de storing bij geen spoed af te wachten en 112 enkel te bellen voor echte spoed meldingen.

Lees meer
07 jun

Landelijke TV storing (opgelost)

Het lijkt erop dat Tele2 problemen ondervindt met haar televisie dienstverlening. Bent u Tele2 gebruiker en ondervindt u momenteel last van storing? Meldt dan hieronder welke problemen u ervaart en in welke regio u zit.

(reacties stromen momenteel binnen, herlaadt de pagina voor nieuwe reacties)

update 7 juni 2102, 20:30
Zoals de titel zegt, gaat om een landelijke TV storing bij Tele2. De provider is op de hoogte van de problemen. Eindtijd is onbekend.

update 7 juni 2102, 21:00
Ook mobiel lijkt vanuit de reacties hier en daar problemen te ondervinden.

update 7 juni 2102, 21:03
Nu.nl meldt dat het landelijke politienummer (0900-8844) ook niet bereikbaar is. Detail hierbij is, dat het politienummer door Tele2 wordt verzorgd. Zo mogelijk zijn er dus ook problemen met het telefoonnetwerk van Tele2.

update 7 juni 2102,  23:00
De storing werd veroorzaakt door een stroomstoring bij Stedin in Rotterdam. De storing is inmiddels verholpen volgens Tele2 en alle diensten zouden weer naar behoren moeten werken. De storing ontstond rond 19:30.

update 8 juni 2012, 17:30

De verklaring van Tele2.

Hieronder hebben wij beschreven wat er is gebeurd.
Gisteravond werd de regio Rotterdam om 19.15u getroffen door een stroomstoring. De storing heeft ook een belangrijke netwerklocatie van Tele2 geraakt, waardoor al onze diensten donderdagavond enkele uren problemen hebben ondervonden. Onze noodstroomvoorziening op de locatie is in werking getreden, deze kon echter niet voorkomen dat onze service tussen half acht en ongeveer kwart over tien in delen van het land werd onderbroken. Er is met man en macht gewerkt om alle diensten zo snel mogelijk weer actief te krijgen. Onze technici zijn direct naar de plek toegegaan waar de stroomstoring de problemen heeft veroorzaakt en op ons hoofdkantoor is direct een team van specialisten bij elkaar gekomen om de herstelwerkzaamheden te coördineren.

Rond 22.15u donderdagavond waren de meeste diensten, waaronder televisie, mobiel en dataverkeer weer hersteld. De overige diensten zijn in de loop van de nacht weer geactiveerd.Inmiddels zien wij nergens in het Tele2 netwerk meer problemen die zijn veroorzaakt door de stroomstoring. Uiteraard blijven wij dit vandaag extra goed in de gaten houden.

28 jul

Update KPN storing Rotterdam

(onderstaande tekst is de officiële verklaring van KPN omtrent de storing van het mobiele netwerk in Rotterdam)

In de nacht van dinsdag op woensdag is er een storing geweest in een belangrijk knooppunt in het netwerk van KPN in Rotterdam. Door deze storing vielen in de regio Rotterdam diverse verbindingen uit, die onder andere gebruikt worden door hulpdiensten en vervoersdiensten. Het noodnummer 112 ondervond geen hinder en was gewoon bereikbaar. Na enkele uren was de storing verholpen; alle verbindingen waren woensdag ochtend omstreeks 07:30 weer in bedrijf.

Cross connect
De oorzaak van de storing ligt in een zogenaamd ‘cross connect’ systeem. In de berichtgeving komt het woord ‘kastje’ veelvuldig voor. Enige verduidelijking is op zijn plaats: het gaat hier om complex apparatuur. Een cross connect is een belangrijk knooppunt in het netwerk, waar veel verschillende verbindingen bij elkaar komen. Op de betreffende cross connect in de centrale in de Rotterdamse Waalhaven komen 6.238 verbindingen samen. Iedere seconde verwerkt dit knooppunt 8 tot 10 Gigabit aan data. Er zijn ca 100 van deze cross connect knooppunten door heel Nederland.
Hoewel de functie van een cross connect niet door andere systemen kan worden opgevangen, bestaan de cross connects van KPN zelf uit twee delen die elkaars werk over kunnen nemen. In dit geval leidden onderhoudswerkzaamheden aan het ene deel tot een storing in het andere deel van de cross connect. Volgens leverancier Alcatel-Lucent komt een dergelijke storing zeer zelden voor; KPN heeft hier niet eerder mee te maken gehad. Cross connects staan in de wereld van de telecom bekend als zeer robuuste en betrouwbare systemen.

Onderzoek
Technici van KPN en Alcatel-Lucent zijn druk bezig met onderzoek naar de oorzaak en verloop van deze storing om eventuele herhaling in de toekomst te kunnen voorkomen. Zodra de uitkomsten van het onderzoek beschikbaar zijn zullen we hierop terugkomen. Hangende de uitkomsten van dit onderzoek worden overigens geen werkzaamheden gepleegd aan de andere cross connect knooppunten